نیروی انتظامی و مسئله مبارزه با بی حجابی


با افزایش تعداد افرادی که در فضاهای عمومی حجاب را رعایت نمی‌کنند و بدون روسری در مجامع عمومی حضور پیدا می‌کنند و با غیرقابل کنترل شدن نظارت بر این افراد، نیروی انتظامی نظارت و کنترل بر بی‌حجابی را به عهده مردم گذاشته است. چندی پیش پلیس با انتشار شماره تلفنی اعلام کرد مردم موارد مشاهده بی‌حجابی را به پلیس گزارش دهند. گرچه پلیس نقش خود در انتشار این شماره تلفن را رد کرد، اما سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده نیروی انتظامی قم روز چهارشنبه در دیدار با علمای قم اظهار داشت پلیس در طرح جدید نیروی انتظامی برای مقابله با بی‌حجابی، از برخورد چهره به چهره فاصله گرفته است و با اجرای یک برنامه هوشمندانه در تلاش است تا با جرم بی‌حجابی مقابله کند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی دیگر توان مقابله با حجاب اجباری را از دست داده است. و زنان قدم به قدم با مقاومت، در مقابل تحمیل حجاب توسط حکومت ایستادگی کرده و حرف خود را پیش می‌برند و حاکمیت را مجبور کرده‌اند مبارزه خود با بدحجابی را به مبارزه با بی‌حجابی تغییر دهد.

این فرمانده نیروی انتظامی با بیان این موضوع که این طرح در سراسر کشور در حال اجراست و همزمان با سراسر کشور در قم هم به اجرا درآمده است، بی‌حجابی را جرم مشهود عنوان کرده و تاکید کرده است نیروی انتظامی با انجام یک برنامه هوشمند در صدد است تا با این پدیده مقابله کند. بر اساس اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در قم، به محض مشاهده کشف حجاب در اتومبیل طی سه ثانیه پیامکی به راننده خودرو ارسال می‌شود به او سه روز فرصت داده می‌شود که خود را به پلیس معرفی کند. بنا به گفته‌ی آقاخانی در صورت تکرار جرم کشف حجاب در خودرو، مالک خودرو به دفتر پلیس احضار می‌شود و پس از اخذ تعهد خودروی او نیز از ۷ تا ۱۵ روز توقیف می‌شود. وی گفته است اگر جرم کشف حجاب در خودرو ی مذکور برای بار سوم تکرار شود، خودرو تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم در توقیف پلیس می‌ماند.

با همه این تلاش‌ها تحلیل‌گران و کارشناسان اجتماعی معتقدند دولت در خصوص کنترل حجاب دیگر کاری از پیش نخواهد برد. تعداد افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و تعداد افرادی که از حداقل مرزهای‌ مجاز جمهوری اسلامی برای رعایت پوشش بسیار فراتر رفته‌اند، آنقدر زیاد شده که حاکمیت توان مقابله فرد به افرد با بی حجابی و پوشش‌های نامتعارف را از دست داده است.

وواقعیت این است که مدیران بسیاری از دستگاه‌هاو موسسات دولتی  هم دیگر به حجاب اجباری اعتقادی ندارند و معتقدند بگیر و ببند و  محدودیت پوشش نه تنها مشکلی را برطرف نخواهد کرد، بلکه فشار سرریز اجتماعی را افزایش خواهد داد.