مرکل و بحران نفتکش ها


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه با موضع‌گیری درباره حادثه نفتکش‌ها و اقدمات ایران در خصوص برجام، هشدار داد عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای پیامدهایی را برای ایران به همراه خواهد داشت.ایران هم طی یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه، که بیش از یک ماه آن سپری شده، پیش از این به اروپا هشدار داده بود در صورتی که منافع ایران در برجام تامین نشود و ایران نتواند در مدتی کوتاه از منافع بانکی و تجاری ناشی از برجام استفاده کند و در اثر تحریم‌های ایالات متحده، همچنان صادرات نفت و کالا به ایران ممنوع باشد و ایران امکان انجام مبادلات بانکی نداشته باشد، مرحله به مرحله تعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد. وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به موضوع نفتکش‌ها و احتمال دست داشتن ایران در انفجار این نفت‌کش‌ها در دریای عمان با بیان این موضوع که تحولات مربوط به ایران باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد در زمینه نفت‌کش‌ها شواهد زیادی وجود دارد،‌اما وی نمی‌تواند در این باره اعلام موضع قاطع بکند. وی علت این عدم اعلام موضع را این موضوع عنوان کرد که باید همه جوانب موضوع سنجیده شود و تاکید کرد موضوع ایران باید به شیوه‌ای صلح‌آمیز حل شود. پیش از این انگلستان هم دست داشتن ایران در انفجار نفت‌کش‌ها در دریای عمان را تایید کرد، که به گفتگوی ایران و سفیر بریتانیا در تهران و موضع‌گیری جمهوری اسلامی علیه این مواضع دولت بریتانیا انجامید.

مرکل در عین حال با اعلام این موضوع که آلمان با شرکای آمریکایی نزدیک است اظهار داشت برای ایران باید روشن شود که شرایط منطقه نباید از این وخیم‌تر شود. ایران می‌گوید درخواستی غیر از این ندارد که امکان مبادلات تجاری و بانکی برای ایران فراهم شود و تاکید می‌کند هر گونه گفتگویی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران منوط به عادی شدن شرایط تجاری ایران، ‌بازگشت بدون شرط امریکا به برجام و برداشتن تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال کرده است.

امریکا هم در همین حال با وجودی که تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده و تقریبا تمام مجاری تجاری و بانکی ایران را مسدود کرده و در عمل اقتصاد ایران را به مرحله نفت در برابر غذا رسانده، ‌اعلام می‌کند امکان هیچ بهبودی در شرایط اقتصادی و تجاری ایران امکان‌پذیر نیست مگر اینکه ایران به مذاکره با امریکا تن دهد. ایران با این استدلال که درخواست‌ها امریکا تمام نشدنی هستند با در خواست امریکا مخالفت می‌کند.جمهوری اسلامی در تلاش است تا از عدم تمایل اروپا و امریکا برای ایجاد جنگ در منطقه به نحو حداکثری برای فشار حداکثری به اروپا برای اجرایی و عملیاتی کردن اینستکس استفاده کند، اما بسیاری از تحلیل‌گران و سیاستمداران معتقدند حتی اگر امریکا و اروپا هم قصد آغاز جنگ نداشته باشند و در صورت جدی شدن احتمال جنگ، حاضر به دادن امتیازاتی به ایران باشند، با این وصف، شرایط ملتهب منطقه ممکن است آتش درگیری را در منطقه شعله‌ور کند؛ موضوعی که شینزو آبه در سفر اخیر خود به تهران نیز مورد تاکید او قرار داشت.