معظل کولبران و اقدامات دولت


در پی اقدام دولت برای محدود کردن فعالیت کولبران که با هدف حمایت از این افراد برای جلوگیری از انجام فعالیت پرخطر کولبری صورت پذیرفت، بسیاری از افرادی که در سال‌های اخیر کولبری ر ا به عنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی خود انتخاب کرده بودند، از کار بیکار شده‌اند. برخی از نمایندگان مجلس ادعا کرده‌اند که با توجه به اینکه دولت نتوانسته شغلی برای این افراد تامین کند، نباید جلوی کولبری آنها گرفته می‌شد. رسول خضری که خود نیز نماینده یکی از بخش‌های محروم کشور در مجلس است گفته است، جمهوری اسلامی معیشت کولبران را نابود کرده است. او گفته است کولبران با وجودی گاهی از سرما یخ می‌زنند یا از کوه پرت می‌شوند، باز هم برای تامین معاش به کولبری می‌پردازند. او نتیجه گرفته است به این دلایل نباید جلوی فعالیت کولبران گرفته می‌شد. وی البته با اشاره به این موضوع که بایستی کاری برای بهبود شرایط زندگی آنها انجام می‌شد، از اینکه مشکلات این افراد مرتفع نشده ابراز تاسف کرده است، اما با اشاره به شرایط بغرنج کشور و اشاره تلویحی به این موضوع که کشور به علت مشکلات متعدد نمی‌تواند مشکلات این افراد را حل کند، اظهار داشته است توقف کولبری معیشت کولبران را با دشواری مواجه کرده و دولت نباید چنین اقدامی می‌کرد. خضری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه بازارهای محلی به اجناسی که کولبران می‌آورند وابسته هستند، گفته است کولبری به علت توسعه گردشگری و تامین اجناس خرده فروشی در مرزها رونق نسبی ایجاد می‌کرد و اکنون با انسداد مرزها این شرایط و این رونق از بین رفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی همچنین گفته است وضعیت کولبران باید ساماندهی شود و تاکید کرده است وزیر کشور مدافقع بهینه‌سازی و سازماندهی کولبران  است. خضری همچنین ‌گفته است بهترین راه برای دورزدن تحریم‌ها این است که مبادلات کولبری بازگشایی شود.خضری همچنین با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار و همچنین کودکان و دانش‌آموزان هم جزو کولبران هستند گفته است مردم از توقف کولبری ابراز ناراحتی می‌کنند.

کولبری خطرناک‌ترین و هولناک‌ترین شغلی است که در سال‌های اخیر به علت محدویت واردات کالا در کشور و در شهرهای مرزی توسعه یافته است و از دستاوردهای جمهوری اسلامی است. کولبران به سخت‌ترین شیوه ممکن و از دشوارترین مسیرهای ممکن، و از مسیرهای پرسنگلاخ و پر دره و کوهستانی مرزی وسایل بسیاری را از طریق غیرقانونی و روی دوش خود به کشور حمل می‌کنند و بسیاری از انها در این مسیر جان می‌دهند و به قول این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یا در سرما یخ می‌زنند و با از کوه پرت می‌شوند.