شکست دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر جمهوری اسلامی


دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر رژیم اسلامی  با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن ، با سرسختی از طرف آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص عدم مذاکره جمهوری اسلامی با امریکا و واژگان دور از ادب دیپلماسی رهبر ، با شکست مطلق همراه شد و جمهوری اسلامی گام بزرگتری را در جهت رویاروئی نظامی برداشت  به ویژه که در همان روز مذاکره واحدهای کوماندوئی سپاه مستقر در بندر جاسک ، با هدف قراردادن دو نفتکش نروژی و ژاپنی به آمریکا و همسایگان ایران چنگ و دندان نشان داد خامنه ای به درخواست شینزو آبه مبنی بر علاقمندی دانالد ترامپ برای مذاکره با ایران، واکنش سرد ی نشان داد و عملا  پاسخ منفی او راه مذاکره را مسدود کرد .

خامنه‌ای در دیدار روز پنج شنبه خود با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد، به او گفت جمهوری اسلامی تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد. او افزود هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.او همچنین در واکنش به سخنان شینزو آبه که گفت قصد دارد پیام رئیس جمهور امریکا را به او برساند گفت وی شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌داند و پاسخی هم به او ندارد و به او پاسخی نخواهد داد.او در عین حال افزود جمهوری اسلامی در حسن نیت و جدی بودن ژاپن در این موضوع تردیدی ندارد.او در هنگام مواضعش درباره‌ی مواجهه با ایالات متحده اظهار داشت آنچه بیان می‌کند خطاب به نخست وزیر ژاپن است، که این کشور را کشور دوست می‌‌داند، ‌نه رئیس جمهور امریکا. خامنه‌ای در بخشی از اظهاراتش، سخنان ترامپ را در خصوص این موضوع که امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد،‌ دروغ خواند و گفت او رژیم ایران را عوض نمی‌کند چون نمی‌تواند، نه به این دلیل که نمی‌خواهد.

خامنه‌ای همچنین در واکنش به اظهارات شینزو آبه در خصوص تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران در خصوص توافق هسته‌ای گفت ایران ۵- ۶ سال که در این زمینه با ۶ کشور مذاکره کرده است و هیچ کشور عاقلی با کشوری که توافقی را نادیده گرفته درباره همان موضوع مجددا مذاکره نمی‌کند. رهبر انقلاب همچنین با تاکید بر تحریم ساخت سلاح هسته‌ای در فتوای او، اظهار اشت اگر هم ایران می‌خواست سلاح هسته‌ای بسازد،‌ امریکا نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد. اظهارات تحریک‌کننده‌ی مقام‌های ایرانی مهم‌ترین چالش ایران در سطح تعامل بین المللی است. مقام‌های ایرانی برای حفظ جایگاه خود در سطح جهانی تلاش می‌کنند تا با رجزخوانی و قدرتمند نشان دادن خود، خود را کشوری مقتدر و همچنین توانا برای هر اقدامی که اراده کنند، نشان دهند، اما عموما همین اظهارات بعدا به عنوان مصادیق رفتار و اراده‌ی ایران برای ایجاد تنش در سطح منطقه مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد. خامنه‌ای همچنین با اشاره به انبارهای امریکا که چندین هزار کلاهک هسته‌ای در آنها انبار شده گفت امریکا صلاحیت اظهارنظر درباره این موضوع که چه کشوری باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و چه کشوری نباید، ندارد. رهبررژیم همچنین در واکنش به پیام نخست وزیر ژاپن در این خصوص که ترامپ اماده مذاکره صادقانه با ایران است،‌ این ادعا را دروغ خواند و گفت مذاکرات صادقانه از طرف شخصی مانند ترامپ انجام نمی‌شود .وی اقدام امریکا در تحریم شرکت‌های پتروشیمی را دلیلی برای دروغ گویی ترامپ عنوان کرد و اظهار داشت وی بلافاصله پس از بازگشت از ژاپن تحریم‌های شرکت‌های پتروشیمی را هم به تحریم‌های ایران افزوده که نمی‌تواند نشان‌‌دهنده‌ی صداقت پیام‌های ترامپ باشد و این موضوع را نشان دهد که او قصد مذاکره صادقانه دارد. خامنه‌ای تاکید کرد جمهوری اسلامی به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چندسال اخیر با امریکا را تکرار نخواهد کرد. او همچنین با رد اظهارات شینزو آبه در این خصوص که رابطه با امریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد گفت ایران بدون امریکا هم می‌تواند پیشرفت کند. وی البته توضیح نداد که این پیشرفت در شرایطی که تمام ارکان اقتصادی و زندگی اجتماعی ایران وابسته به کالاهای وارداتی است و به علت تحریم‌ها، واردات این کالاها هم قطع شده است، چگونه ممکن است.

خامنه‌ای از توسعه ارتباط با ژاپن که در پیشنهادات شینزو آبه وجود داشت استقبال کرد و اظهار داشت اگر ژاپن تمایل به توسعه روابط با ایران دارد، باید همانند برخی از کشورها که اراده قاطع خود را در باره رابطه با ایران نشان داده‌اند. عزم خود را در این خصوص و اراده قاطع خود را در این رابطه نشان دهد.

احتماالا اشاره ایت‌الله خامنه‌ای به کشور چین است. البته ایت‌الله خامنه‌ای به این موضوع اشاره نکرده است که ایران نفت خود را با حداقل قیمت به چین می‌فروشد و در عوض به صورت تتهاتری کم‌ارزش‌ترین کالاهای چینی را وارد کشور می‌کند

وی ضمن تایید بخشی از سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه امریکایی‌ها همواره می‌خواهند طرز فکر و عقاید خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند، با او گوشزد کرد امریکایی‌ها در عین حال در تحمیل دیدگاه‌های خود به هیچ حدی هم قانع نیستند.

به نظر می رسد مقام‌های ایرانی و امریکایی جنبه تبلیغاتی اقدام خود را اولویت قرار داده اند .  ترامپ می‌خواهد با گرفتن عکس یادگاری با مقام‌های ایران، کاری که در چهل سال گذشته هیچ مقام رئیس جمهوری در امریکا نتوانسته آن را انجام دهد، خود را به عنوان یک قهرمان جهانی به جهان معرفی کند، و مقام‌های ایرانی هم می‌خواهند با تکیه بر بدرفتاری‌های امریکا خود را سیاستمدارانی مغرور و بی نیاز از تعامل جهانی نشان دهند، اما در واقع رفتار آنها بیشتر نشان‌دهنده‌ی کینه‌توزی‌های شخصی نسبت به ایالات متحده است تا رفتاری دیپلماتیک و استراتژیک. بنا به گفته تحلیل‌گران رفتار خامنه‌ای بیش از آنکه نشان‌دهنده مقاومت استراتژیک یا مقاومت دیپلماتیک در مقابل زیاده خواهی‌های امریکا باشد، بیشتر شکل تکبر و غروری کاذب به خود گرفته است..پیش از حضور آبه در تهران، عده‌ای از تحلیل‌گران در سطح بین‌المللی ادعا کرده بودند شینزو آبه قصد دارد رهبران ایران را برای شرکت در نشست گروه بیست در توکیو دعوت کند و به این ترتیب امکان دیدار متقابل دو طرف را فراهم کند. این چنین رویکرد یا پیش‌بینی، درباره کشوری که به راستی در صدد حل مشکلات بین‌المللی خود باشد و تلاش داشته باشد تا با راهبردهای استراتژیک منافع ملی کشور را پیگیری کند، شاید درست باشد، اما جمهوری اسلامی در مقابل امریکا بیش از آنکه بر اساس راهبردهای استراتژیک و منافع ملی عمل کند، با  رفتاری غیرمنطقی ترجیح می‌دهد تا ایستادگی خود بر سر حرفش را نشان دهد تا آنکه تصمیمی منطقی یا عقلانی یا حتی استکبارستیزانه بگیرددر این میان به نظر می‌رسد که قربانی اصلی ملت ۸۰ میلیونی ایران و نسل‌های آینده ایران هستند که به علت بحران اقتصادی فزاینده و تکبر مقام‌های ایرانی و تلاش مقا‌های امریکایی برای خودنمایی، امکان توسعه را از دست خواهند داد.