حسن روحانی و تصویرش از شرایط عمومی کشور


حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه شرایط عمومی کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت به زودی تحریم‌ها و فشار ظرفیت خود را از دست داده و تخلیه خواهد شد. این اولین بار نیست که رئیس جمهور ایران بدون استناد به مطالعات و پژوهش‌هایی که درباره وضعیت کشور وجود دارد، شرایط کشور را ارزیابی می‌کند و نتایج آن را بیان می‌کند. او پیش از این هم گفته بود با مشاهده چهره‌های مردم در حین تردد با اتومبیل در شهر، نظرسنجی می‌کند و  متوجه شادمانی یا ناراحتی و گرفتاری مردم می‌شود. حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت شرایط کشور را علیرغم تبلیغات بدخواهان بسیار خوب دانست و گفت ظرفیت فشار تحریم‌ها به اتمام رسیده است. روحانی در عین حال افزود اینکه کشور در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد به این معنی نیست که سختی وجود ندارد و مشکلات برطرف شده است.

بنا به گفته کارشناسان معلوم نیست رئیس جمهور این اظهارات را بر اساس چه معیاری و بر اساس چه شواهد و مستنداتی بیان می‌کند، اما واقعیت این است که  برای اولین بار در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی بازارها با کمبود کالاهای خاص و حتی دارو یا برخی از مواد غذایی مواجه شده است. بخشی از محدودیت‌های کالا دربازار، به علت محدودیت امکان مبادلات ارزی در کشور ایجاد شده است و بسیاری از کالاها من جمله برخی از مواد غذایی، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی و داروها به واسطه‌ی محدودیت‌های که خود دولت ایجاد کرده، در کشور نایاب شده‌اند. در عین حال اظهارات عجیب ریيس جمهور مبنی بر اینکه شرایط کشور بسیار عالی است در حالی عنوان می‌شود که او همین دو روز قبل در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، اعمال محدودیت دارویی و غذایی توسط ایالات متحده به ایران را علامت تروریسم اقتصادی عنوان کرده بود و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها امریکا را به خاطر اعمال این محدودیت‌ها و فشاری که بر مردم عادی وارد می‌شود و مشکلاتی که برای‌آنها ایجاد شده است، جنایتکار جنگی نامیده‌اند. روحانی در همین جلسه با هیات دولت هم بار دیگر امریکا را به خاطر اقدماتی که علیه ملت ایران انجام داده، جلاد نامید و اقدامات این کشور را نمونه بارز تروریسم اقتصادی عنوان کرد. اما در ادامه تاکید کرد ملت ایران به خوبی در مقابل فشارها ایستادگی و مقاومت کرده‌اند و شرایط ایران بسیار خوب است. تحلیل‌گران دلیل این اظهارات حسن روحانی را نوعی ژست دیپلماتیک عنوان می‌کنند و معتقدند با توجه به نرمش‌های اخیر ایران در رویارویی با امریکا، ایران ناچار است شرایط کشور را مثبت نشان دهد و تاکید کند  شرایط در کشور عادی است و ایران و جمهوری اسلامی تحت تاثیر فشار تن به نرمش نداده است.

ایران گرچه همچنان بر سر برخی از اصول خود من جمله حفظ برنامه موشکی تاکید می کند، اما در مواردی نیز نرمش‌هایی در رفتارهای دیپلماتیک و برون مرزی ایران مشاهده می شود، من‌جمله خروج نیروهای مقاومت ایرانی از سوریه یا برخی رفتارهای دیپلماتیک مانند آزادی زندانی ایرانی – امریکای در آستانه سفر شینزو آبه و وزیر امور خارجه المان به تهران. وی همچنین گفت مردم ایران نسبت به ۶ ماه گذشته به اینده بسیار امیدوارتر شده‌اند و آرامش بیشتری دارند. این اظهارات هم در حالی عنوان می‌شود که بر اساس پژوهش‌های دوره‌ای که توسط پژوهشگران اجتماعی انجام می‌شود مردم ایران به علت نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی روز به روز آشفته‌تر و نگران‌تر می‌شوند.

وی افزود مردم در حال حاضر مقصر تمام این جریانات را امریکا می‌دانند و اعتمادشان نسبت به مسئولین افزایش یافت است.

مردم شاید دلیل اصلی این مشکلات را امریکا بدانند اما در عین حال اعتقاد دارند که دلیلی وجود ندارد که بدون آنکه دلیل روشنی برای دشمنی ایران و امریکا وجود داشته باشد، دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی چنین فشار توان‌فرسایی را به مردم تحمیل کند.