روحانی وتاکید بر مقاومت مردم ایران تحت هر شرایطی

جمهوری اسلامی همچنان بر مقاومت و استقامت در مقابل زیاده‌خواهی های امریکا پافشاری می‌کند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران پنج‌شنبه شب در مراسم سالگرد بزرگداشت سوم خرداد و در جمع ایثارگران با بیان این موضوع که شهدا گوهی بر استقامت و مقاومت جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی هستند گفت جمهوری اسلامی همچنان با عزت در مقابل دشمن ایستاده است.

وی بر ادامه آمادگی جوانان برای استقامت در مقابل دشمنان تاکید کرد و گفت جوانان ایران همچنان برای فتح‌هایی همچون خرمشهر آماده‌اند. حسن روحانی حمله اقتصادی فعلی را به مراتب از حمله نظامی و اشغال پیشین پیچیده‌تر دانست و گفت ایران همچنان آماده است که شهید و جانباز و اسیر بدهد و از استقلال کشور دست برندارد.او با بیان این موضوع که با وجود تحریم‌های فراوان و مشکلات گسترده مردم تسلیم نشده و صدای مردم صدای مقاومت و ایستادگی است، افزود دشمن در تلاش است تا ملت ایران را تسلیم کند اما دشمنان باید بدانند که صدای ذلت و تسلیم مردم ایران بلند نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که امروز روز ایستادگی و مقاومت است، خطاب به مردم گفت مطمئن باشند که با ایستادگی و مقاومت می‌توان اسرائیل و امریکا و ارتجاع منطقه را شکست داد.

وی همچنین به هشت سال دفاع و مقاومت در مقابل تجاوز به کشور اشاره کرد و گفت اگر مردم روحیه خود را می‌باختند و تسلیم می‌شدند نمی‌توانستند پیروز شوند. حسن روحانی در حالی از استقامت هشت  ساله مردم در جنگ به عنوان علامت پایداری و پیروزی مردم ایران یاد می‌کند، که نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مسئولین ارشد کشور بارها گفته‌اند مقاومت جمهوری اسلامی پس از فتح خرمشهر مقاومت بی‌ثمری بوده است و دلیلی وجود نداشته که جمهوری اسلامی پس از فتح خرمضهر چنین هزینه گزافی را به ایران تحمیل کند.

در عین حال بر خلاف آنچه که حسن روحانی ادعا می‌کند، دولت جمهوری اسلامی بارها چه در جنگ و چه پس از آن و در زمینه انرژی هسته‌ای، بارها تن به تسلیم داده و در مقابل فشارها کوتاه آمده است. در جنگ حمله مستقیم نظامی امریکا به ایران که طی حمله با هواپیمای مسافربری ایرانی که عازم دوبی بود رخ داد، آیت‌الله خمینی مجبور شد قطعنامه 598 را بپذیرد و در اوایل دهه‌ی نود نیز با تشدید فشارهای ناشی از تحریم به جمهوری اسلامی که عملا جامعه ایران و جمهوری اسلامی را در سطح جهانی زمین‌گیر و ناتوان کرده بود آست‌الله خامنه‌ای با ادعای نرمش قهرمانانه، پذیرفت که ایران و امریکا به طور مستقیم و رسمی در گفتگوهای مکرر و طولانی بر سر میز مذاکره بنشینند.  

حسن روحانی در حالی بر مقاومت مردم تاکید می‌کند که چه در هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و چه در زمان مذاکره مستقیم با امریکا، ایران از مدت‌ها قبل خواستار کوتاه‌آمدن حاکمیت جمهوری اسلامی در مقابل فشارها و کاهش فشار اقتصادی و نظامی بر مردم بود.

در حال حاضر نیز بر خلاف آنچه که حسن روحانی ادعا می‌کند، مردم ایران خواستار آغاز مذاکرات با امریکا برای کاهش فشارها بر مردم هستند و اعتقاد دارند که شرایط پیچیده تحریم‌های گسترده به شدت بر روند توسعه‌ای کشور تاثیر خواهد گذاشته و ممکن است همان طور که امریکا خواستار آن است ایران را به اقتصادی ضعیف در حد پاکستان تبدیل کند.

در همان حال چه مردم و چه گروه‌‌های مختلف سیاسی بارها بر برگزاری رفراندوم و نظرخواهی از مردم برای مذاکره و یا عدم مذاکره  بر مردم پافشاری کرده‌اند. اما دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی با توجه به اینکه تقریبا می‌‌داند که جواب مردم به مذاکره با امریکا مثبت خواهد بود، زیر بار برگزاری رفراندوم در این خصوص نمی‌رود.

ضمن اینکه چه مردم و چه مقام‌ها و گروه های مختلف سیاسی بارها تاکید کرده‌اند، مذاکره مستقیم با امریکا به معنای تسلیم نیست و ایران می تواند با تاکید بر خواسته‌ها و مطالبات خود پای میز مذاکره بنشیند و به جای مذاکره غیرمستقیم که همچنان بین دو کشور وجود دارد و توسط واسطه‌های سیاسی دو کشور صورت می‌پذیرد، با اقدام به مذاکره‌ی مستقیم در مورد احتمال گفتگو و توافق درباره موضوعات مورد توافق به گفتگو بنشیند.

اما جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که با دولت فعلی هیچ گاه بر سر میز مذاکره نخواهد نشست. گرچه در روزهای اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با بیان این موضوع که ایران همچنان بر سر میز مذاکره است و این امریکاست که میز مذاکره را ترک کرده، تلویحا بر آمادگی جمهوری اسلامی بر تداوم مذاکرات تاکید کرده است.