رهبر ایران و تبری جستن از نحوه تصویب و عمل برجام

آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه در دیدار با هزاران نفر از دانشجویان، بار دیگر با اعلام این موضوع که از ابتدا با برجام مخالف بوده و بارها مخالفت خود را بیان کرده و مخالفت او با برجام در سخنرانی‌ها و اظهارات او به وضوح نمایان است، تمام مشکلات و تقصیرهای ناشی از پذیرش برجام را به گردن دولت انداخت و خود را از مسئولیت برجام  مبرا کرد.

این اولین بار نیست که رهبر ایران در جمع حامیان و طرفدارانش خود را از مسئولیت ناشی از اقدامات اجرایی در کشور مبرا می‌داند و اعلام می‌کند که دولت مستقل از اوست و وی نقشی در اقدامات اجرای دولت ندارد.

این ادعای رهبر جمهوری اسلامی در حالی عنوان می‌شود که وی نه تنها در سطح اجرایی در تعیین وزرا مداخله می‌کند بلکه حتی انتخاب برخی از مدیران ارشد شهرداری در موقعیت‌هایی که از نظر رهبری دارای اهمیت ویژه هستند، مانند حوزه فرهنگ باید با موافقت تلویحی او صورت پذیرد.

رهبر ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این موضوع که وی به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشته است گفت بارها نیز به خود مسئولان از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفته و موارد زیادی را به آنها تذکر داده است. خامنه‌ای در عین حال افزود وی نامه‌ای درباره برجام به مسئولان نوشته و در آن کاملا مشخص کرده که تصویب باید چگونه باشد. وی تاکید کرد اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود.آقای خامنه‌ای به گونه‌ای طرح موضوع می‌کند و سطح نازل مداخله خود در اجرای برجام را به گونه‌ای نمایش می‌دهد که گویی دولت جمهوری اسلامی آنقدر مستقل است که می‌تواند و این قدرت را دارد که علیرغم مخالفت رهبری با مختصات صریح اجرایی در دولت و اعلام و ابلاغ آن به رئیس جمهور، اما رئيس جمهور آنقدر مستقل است که می‌تواند دستور و دغدغه‌ی رهبری را نادیده بگیرد و مستقل از رهبری خواسته خود را پیش ببرد.

تیم برجام تاکنون بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که در برجام به طور کامل بر اساس خط قرمزهای ترسیم شده از طرف رهبری حرکت کرده‌اند و هرگاه هم که امکان اجرای خط قرمزهای رهبری وجود نداشته به راحت موارد را به او یادآوری کرده و با هماهنگی ثانوی با او، اقدام به تغییر خط قرمزهای تعیین‌شده از طرف او کرده‌اند.

از جمله موارد مورد اختلاف تیم ایران و در راس آن خامنه‌ای با سیاست‌های پیشنهادی دولت امریکا در خصوص اجرای برجام، تاکید رهبری بر لغو قطعی تحریم‌ها بوده است که دولت امریکا به جای لغو، تحریم‌ها را به حالت تعلیق درآورده است که در نهایت  به علت شرایط اضطراری ایران در خصوص فشار جنگ بر ایران به علت فعال بودن پرونده‌ی ایران در شورای امنیت که حمله نظامی علیه ایران را مجاز می‌دانست،‌در نهایت تیم برجام با اطلاع و هماهنگی رهبری مجبور شده است به جای لغو تحریم‌ها به تعلیق تحریم‌‌ها نیز رضایت بدهد تا زمینه اصلاح آن در اقدامات و مذاکرات بعدی بر اساس خواسته‌ی جمهوری اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی فراهم بشود.

ایران در زمان پذیرش برجام در یک قدمی جنگ و درگیری نظامی قرار داشت و اظهارات علی خامنه‌ای در خصوص تن دادن وی به نرمش قهرمانانه، به این معنا بود که وی با اطلاع و آگاهی از شروط و خواسته‌های خود در خصوص مذاکره با تیم برجامی صرفنظر کرده و با توجه به شرایط ویژه کشور ناگزیر از گفتگو با طرف امریکایی و پذیرش احتمالی شروط آنها در برجام شده است.