رهبر ایران وترجیح نظام ریاستی بر نظام پارلمانی

در حالی که شایعات زیادی حاکی از این است که کشور  به سمت نظام پارلمانی حرکت خواهد کرد و تاکید می‌شود که برخی از کارگزاران در تلاش هستند تا احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، با حذف پست  ریاست جمهوری از ساختار سیاسی کشور، شرایط را برای ایجاد نظام پارلمانی فراهم کنند، ‌آقای خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه در دیدار خود با دانشجویان کشور با اشاره به مناسب بودن ساختار قانون اساسی در کشور، نظام پارلمانی را دارای مشکلات متعدد دانست و تاکید کرد نظام پارلمانی برای شرایط فعلی کشور نظام مناسبی نیست. وی با اشاره به اینکه اشکالات اجرایی در کشور به علت اشکالات ساختاری در قانون اساسی و نظام ساختاری کشور نیست،‌ تاکید کرد این اشکالات به علت کوتاهی‌ها و ناتوانی‌ها و سلیقه‌های گوناگونی است که به کمبودهای فعلی منجر می‌شود. وی در عین حال تایید کرد در ساختارها هم اشکالات و نواقصی وجود دارد که به مرور زمان تکمیل می‌شود و نواقص و خلا‌های آنها برطرف می‌شود. وی بی‌آنکه به نقص‌ها و اشکالات موجود در عملکرد نهادهای انتصابی و کارگزاران انتصابی، که عمدتا زیر نظر خود او هستند اشاره کند، اشکالات اجرایی موجود در کشور را نه ناشی از ساختار اجرایی و قانون اساسی، بلکه ناشی از ضعف‌ها و کمبودهای کارگزارن اجرایی کشور عنوان کرد.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مناسب بودن ساختارهای اجرایی در کشور، در حالی عنوان می‌شود که وی چندی قبل در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار بازنگری و اصلاحات بنیادی در ساختار اجرایی کشور شده بود. گرچه وی در نامه خود به رئیس مجلس طبق روال عادی خود به طور کلی طرح مساله کرده بود و جزئياتی درباره این موضوع که منظور وی از اصلاحات در ساختار اجرایی کشور چیست ارائه نکرده بود، ‌اما تاکید او بر ضرورت تغییرات در ساختار اجرایی کشور، این گمانه‌زنی را بین کارشناسان و تحلیل‌گران  ایجاد کرده بود که وی درصدد ایجاد تغییرات در ساختار کلان اجرایی کشور از طریق تحت تاثیر قرار دادن مجلس برای ورود به موضوع تغییر نظام سیاسی کشور است که از این طریق، زمینه های لازم برای تبدیل نظام جمهوری اسلامی به یک نظام شبه خلافتی و غیر انتخابی فراهم شود.

با توجه به اینکه دغدغه فعلی رهبری در حال حاضر مساله جانشینی است و سال‌هاست گمانه‌هایی درباره‌ی احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای به جای او بر ساختار رهبری جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، این تاکید بر تغییر در ساختار اجرایی کشور در راستای ایجاد مقدمات اجرایی برای آماده سازی کشور برای تک‌رهبری شدن نظام سیاسی و ساختار سیاسی کشور نیز تلقی شده بود.

تجربه نشان داده است که با توجه به رویکرد رهبری در سلب مسئولیت از خود در اظهارات آشکاری که عموما در جمع طرفداران خود مطرح می‌کند و سیاست راهبردی همیشگی او در این راستا که خود را به طور ضمنی با موضوعات پرچالش سیاسی مخالف نشان می‌دهد تا اتهامات احتمالی نسبت به خود را نیز مهار کند، برخی از تحلیل‌گران، تاکید او بر مخالفتش با نظام پارلمانی را تلاش از پیش برنامه‌ریزی‌‌شده‌ی رهبری برای ابهام‌آلود نشان دادن رویکرد خود نسبت به نظام پارلمانی در کشور قلمداد می‌کنند.