تداوم میانجی‌گری‌ها دررابطه ایران و امریکا و کاهش تنش در منطقه


در ادامه تلاش‌های قطر، عمان و ژاپن برای میانجی‌گری بین ایران و امریکا با هدف کاهش تنش در منطقه خاورمیانه، به نظر می‌‌رسد سوییس نیز به جمع کشورها و دولت‌هایی پیوسته که در تلاش برای کاهش تنش بین ایران و امریکا، به عنوان میانجی به ایفای نقش می‌پردازند.

حضور غیرمنتظره و بدون برنامه‌ریزی رئیس جمهور سوییس در واشنگتن و دیدار وی با دونالد ترامپ این گمان را تقویت کرده است که محور اصلی این گفتگو و دیدار محور ایران است. پس از اشغال سفارت امریکا و تعطیلی سفارت‌خانه این کشور در ایران، سوییس حافظ منافع ایالات متحده در ایران است و در موارد متعدد نقش میانجی سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک بین ایران  و امریکا را ایفا کرده است.

علاوه بر این، گفته می‌شود سه شخصیت سیاسی عراقی نیز مسولیت مداخله در تنش منطقه‌ای بین ایران و امریکا و کاهش تنش بین دو کشور را به عهده گرفته‌اند. بنا بر برخی از گزارش‌ها، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به وزیر امور خارجه، رئیس سرویس اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی عراق دستور داده است برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا رایزنی کنند.عراق پیش از این هم اعلام کرده بود حاضر است بین تهران و واشنگتن میاجی‌گری کند تا مانع از بروز هر‌گونه درگیری در منطقه شود. کارشناسان دلیل میانجی‌گری عراق در رابطه ایران و امریکا را ، تلاش این کشور برای دور نگه داشتن عراق از چالش سیاسی، نظامی و ناامنی ناشی از این درگیری در منطقه است که عراق را نیز گرفتار خواهد کرد

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که طرفین ایران و امریکا در روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند هیچ‌کدام به دنبال تشدید درگیری و درگیری نظامی نیستند و هرکدام طرف دیگر را متهم به تشدید تنش در منطقه می‌کند.

برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند این واکنش‌های تنش‌زا عمدتا با هدف تشدید جنگ روانی صورت می‌گیرد و امریکا قصدی برای آغاز جنگ یا درگیری نظامی با ایران ندارند. این در حالی است که قریب به اتفاق تحلیل‌گران بر تلاش‌های برخی از کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل و نیز برخی شخصیت‌های سیاسی مانند بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر تشدید تنش یا ایجاد درگیری نظامی بین دو کشور ایران و امریکا اصرار دارند.

.در همین حال روسیه که به نظر می‌رسد مهم‌ترین متحد و شریک سیاسی قدرتمند ایران در منطقه باشد، خود را به راحتی از معرکه کنار کشیده و برخی از کارشناسان تحلیل می‌کنند که به نظر می‌رسد روسیه چندان هم از تشدید درگیری بین ایران و امریکا ناخشنود نیست و اظهارا ت ضد و نقیض و دلسردکننده روسیه در باره تنش‌ها بین ایران و امریکا این ذهنیت را بین برخی تحلیل‌گران ایجاد کرده است که این کشور با ظرافت به تنش بین دو کشور دامن می‌زند. رئیس جمهور روسیه روز گذشته و پس از دیدار با پمپئو اعلام کرده بود به نظر می‌رسد تنش بین ایران و امریکا به وضعیت نگران‌کننده‌ای نزدیک می‌شود.  وی به ایران حق داد که از برجام خارج شود.

در کنار این موضوعات، به نظر می‌رسد طرفین ایرانی و امریکایی نیز در ظاهر در مطالبات و درخواست‌های خود از طرف مقابل متعادل‌تر شده‌اند. در پی اظهارات دونالد ترامپ در این خصوص که تنها چیزی که امریکا از ایران می‌خواهد این است که بمب اتم نداشته باشد، ایران نیز تلویحا اعلام کرده است هیچ پیش‌شرطی غیر از بازگشت به توافف هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق تجارت بین‌المللی ایران و عادی شدن روابط اقتصادی این کشور ندارد.

ظاهرا نگرانی‌های امنیتی در منطقه مهم‌ترین دلیل مداخله و میانجی‌گری برخی از کشورها در تنش بین ایران و امریکا باشد، نه سود و ضرر اقتصادی این کشورها.