متیس و خود داری از اجرای دستورات ترامپ


به گزارش روزنامه نیویورکر جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا برای کاستن از تنش‌ها با ایران، سوریه و کره شمالی از اجرای برخی از دستورات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سر باز زده و یا گزینه‌های او را محدود کرده است.

یک مقام سابق آمریکایی که از اعضای سابق تیم امنیت ملی دولت ترامپ بوده به نیویورکر گفت: رئیس‌جمهور افکارش را با صدای بلند به زبان می‌آورد. آیا باید آن را یک دستور در نظر گرفت یا اینکه باید آن را بخشی از مکالمه‌ای پنداشت که ادامه دارد ما آن را بخشی از یک مکالمه طولانی‌تر در نظر می‌گرفتیم.وما اینطور جلوی وقوع اتفاقات بد زیادی را گرفتیم.  در پاییز سال 2017 مقام‌های کاخ سفید ظاهراً قصد داشتند نشستی خصوصی در کمپ‌دیوید برگزار کرده و به طراحی گزینه‌های نظامی برای درگیری احتمالی با کره شمالی بپردازند. متیس از برگزاری این نشست جلوگیری کرد. او درخواست هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید برای ارسال افسران و برنامه‌ریزان نظامی به این نشست را نادیده گرفت.

درباره ایران، نیزنشریه نیویورکر نوشته دولت ترامپ هدفش در قبال ایران را اعمال فشار بر مردم ایران و وادار کردن آنها به سرنگون کردن حکومت قرار داده است.وجان بولتون فکر می‌کند که این سیاست جواب داده است. او به نیویورکر گفت: مخالفت‌ها با رژیم گسترده‌تر شده است. شورش‌هایی اتفاق افتاده. درباره این اتفاقات در رسانه‌های غربی چیزی منعکس نمی‌شود، چون آنها اجازه نمی‌دهند