روحانی و حمایت یکپارچه از سپاه


حسن روحانی رییس جمهور ایران با اشاره به نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن تقدیر از اقدامات ارتش و دیگر نیروهای مسلح در امدادرسانی به مردم در سیل، تاکید کرد نیروهای مسلح برای نجات و اسکان مردم و بازگشایی راه‌ها و عبور سیلاب‌ها از همه امکانات خود استفاده کردند. وی در عین حال تاکید کرد بعید است بتوان در کشوری این میزان همدلی بین نیروهای مسلح و مردم را شاهد بود. رئیس جمهور در ادامه سخنانش با تاکید بر خدمات نروهای مسلح در امدادرسانی به مردم، اظهار داشت اکنون نیروهای مسلح ایران نیاز به حمایت دارند و مردم و نخبگان باید نشان دهند که در کنار نیروهای مسلح هستند. وی تاکید کرد همه دیدند با وجود تحریم امریکا علیه سپاه پاسداران همه مردم یکپارچه کنار سپاه ایستادند.

اظهارات حسن روحانی در خصوص حمایت یکپارچه مردم از سپاه در حالی عنوان می‌شود که خود روحانی تاکنون بارها از سپاه خواسته است فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی خود را کاهش دهد و عرصه را بر دیگران تنگ نکند. روحانی در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش هیچگاه تاکنون یکپارچه از سپاه حمایت نکرده که اکنون ادعا می‌کند مردم یکپارچه کنار سپاه ایستاده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت دشمنان اشتباه می‌کنند که فکر  می‌کنند سپاه پاسداران تنها بخشی از نیروی مسلح است. او اظهار داشت سپاه در سراسر کشور حضور فعال دارد.. این اظهارات توسط روحانی در حالی بیان می‌شود که او قبلا بارها خطاب به سپاه گقته بود باید به پادگان‌ها بازگردند.

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد آمریکا به خاطر ایستادگی ایران در مقابل سپاه‌، حشد‌الشعبی نیروهای مردمی یمن از دست ایران و جمهوری اسلامی عصبانی است.

اظهارات حسن روحانی در حمایت از گروه‌های نظامی کشورهای عراق و یمن در حالی عنوان می‌شود که حضور حشد‌الشعبی و دیگر گروه‌های بسیج مردمی عراق در ایران به بهانه امدادرسانی به مردم خوزستان و لرستان واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی را بین مردم ایجاد کرده است. انتشار تصاویری از فرمانده گروه حشدالشعبی در مقر فرماندهی در کنار قاسم سلیمانی واکنش‌های تندی را در فضای مجازی بین مردم ایجاد کرده و بسیاری از گروه‌های سیاسی و نخبگان حضور این افراد را  در مغایرت با قانون اساسی و نیز خلاف عرف دیپلماتیک و همچنین خلاف مصالح عمومی کشور عنوان کرده‌اند. امادولت اصرار دارد که حضور گروه‌های شبه نظامی را غیرسیاسی و غیرنظامی و تنها در راستای اقدامات بشردوستانه معرفی کند.حضور این نیروها که رییس جمهور در حمایت از سپاه، از حضور آنها در کشور نیز حمایت کرده است در حالی ابراز می‌شود که حتی برخی از سیاسیون نیز با ان مخالفت کرده‌اند.

بهرام پارسایی نماینده شیراز در اعتراض به حضور نیروهای خارجی حشد شعبی، فاطمیون و … در ایران بدون توافقنامه مجلس، گفته بود حضور این نیروها اگر با اهداف نظامی باشد، نقض قانون اساسی و اگر در قالب همکاری دوکشور باشد طبق اصل 125 قانون اساسی باید پس ازتصویب مجلس توسط رییس جمهور اجرا شود