پیامدهای‌ سیل وخسارت‌های کشاورزان و سیل‌زده‌ها


در پی سیل اخیر در ایران هزاران میلیارد خسارت به کشاورزان وارد شد و کشاورزان مناطق سیل‌زده تقریبا تمامی محصولات کشاورزی کشت‌شده‌ی خود را از دست دادند. این در حالی است که کشاورزان در این مناطق و به ویژه در خوزستان در سال گذشته هم به علت بی‌آبی ناشی از خشکسالی نتوانسته بودند کشاورزی کنند و در سال اخیر هم محصولات خود را در اثر سیلاب عمدی رهاشده به زمین‌های کشاورزی، مزارع و باغ‌ها که توسط دولت و برای جلوگیری از ورود آب به شهرها صورت گرفت، از دست دادند.

دولت وعده داده است خسارت‌های کشاورزان را جبران خواهد کرد، اما هم با توجه به محدودیت منابع دولت و هم به علت تجربه‌های پیشین در این خصوص که پس ازخاتمه یافتن حادثه معمولا جران خسارت‌ها هم به فراموشی سپرده می‌شود، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند دولت جبران خسارت‌های ناسی از سیل را به پرداخت مبالغ محدودی خسارت بلاعوض که جبران خسارت‌ها را نخواهد کرد و احتمالا پرداخت وام خلاصه خواهد کرد و بعید است دولت بر اساس آنچه پیش از سیل وعده داده بود تصمیم داشته باشد یا بتواند خسارت‌های ناشی از سیل برای مردم مناطق آسیب دیده از سیل را به شکل بلاعوض جبران کند.

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز با تاکید بر ضرورت جبران خسارت‌های ناشی از سیل گفته است قوه قضائیه پیگیری خواهد کرد تا خسارت‌های مردم پرداخت شود. وی در عین حال گفته است همه خسارت‌ها قابل جبران نخواهد بود. در عین حال بسیاری از کارشناسان نیز نسبت به سوءاستفاده بسیاری از نهادها و سازمان‌ها از شرایط اخیر برای افزایش سدسازی در کشور هشدار داده‌اند و تاکید دارند که نقش نسبی برخی از سدها در کنترل بخشی از سیلاب‌های اخیر نباید موجب شود تا بهانه برای افزایش سدسازی در کشور ایجاد شود. ضمن اینکه بنا بر گفته کارشناسان، حتی عدم وجود سدها در کشور هم نمی‌توانست خطراتی جدی برای کشور ایجاد کند. چون هزاران سال است که بارش‌ها با وجود فقدان سازه‌های عظیم سد، در طبیعت ذخیره شده کمتر پیش امده که تمدن‌ها را به کلی نابود کند که طرفداران سدسازی بر نابودی خوزستان در صورت عدم وجود سدها تاکید می‌کنند.

ضمن اینکه بخش مهمی از سیلاب‌های رهاشده در مزارع و روستاها و شهرها در استان خوزستان، ناشی از سرریز سدها بودند که اگر در طی سال‌ها، بارش‌های جوی به جای ذخیره شدن در سدها، در مسیر طبیعی خود قرار داشتند و به جای ذخیره شدن در سدها، به ایجاد پوشش های گیاهی کمک می‌کردند، ممکن بود این میزان خرابی را نیز به بار نیاورند.