جواد لاریجانی و ادعای پیشتازی ایران در امرحقوق بشر


محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، سه‌شنبه شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با انتقاد از اروپایی‌ها به خاطر نقض حقوق بشر، آنها را در زمینه حقوق بشر بی‌آبرو خواند و اظهار داشت پرچم حقوق بشر باید در اختیار ایران باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بی‌اثردانستن تحریم‌ها علیه ایران، گفت در هفته‌های اخیر موج جدیدی علیه حقوق بشر در ایران به راه افتاده و قصد دارند که کشورهای دیگر را علیه ایران تحریک کنند.

لاریجانی همچنین با انتقاد از سیاسی شدن موضوع حقوق بشر در جهان، انتقادهای جهانی علیه زندانی شدن نسرین ستوده را غیر مستدل دانست و با اشاره به اینکه ایران نسبت به روند دادرسی حساس است،‌ اتهامات نسرین ستوده را تشویق به قانون‌شکنی و تجمع شورشی دانست  و با اشاره به اینکه در قانون مجازات‌ اسلامی وقتی چند جرم وجود دارد، مجازات‌ها جمع نمی‌شوند بلکه اشد مجازات لحاظ می‌شود گفت خانم ستوده به هفت سال زندان محکوم شده نه سی و سه سال.

علت اظهارات ضد و نقیض درباره میزان محکومیت نسرین ستوده، عمدتا این بود که اطلاع‌رسانی شفاف و رسمی و مستندی در این باره  وجود ندارد و اطلاع‌رسانی شفاف وجود نداشت و لذا به جای اینکه میزان محکومیت نسرین ستوده و شیوه محاسبه‌ی آن با شفافیت به اطلاع مردم برسد، افراد خودشان مجبور بودند نسبت به موضوع و میزان محکومیت احتمالی گمانه‌زنی می‌کنند.

لاریجانی همچنین با دفاع از لغو پروانه وکالت خانم نسرین ستوده، دلیل این لغو را قانون شکنی خانم ستوده دانست و تاکید کرد وکیل باید از قانون دفاع کند، نه اینکه قانون‌شکنی کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به استقلال قوه قضائیه اظهار داشت حتی شخص رهبری هم نمی‌تواند دستور آزادی نسرین ستوده را صادر کند و مجازات وی باید مسیر قانونی خود را طی کند. لاریجانی همچنین مکرون را رکوددار نادیده گرفتن حقوق بشر در فرانسه دانست . او را به اسلام ستیزی و شعله ور نگه داشتن آتش نژاد پرستی متهم کرد و اظهار داشت بر اساس اسناد تعداد زیادی پول و سلاح فرانسوی در اختیار داعش بوده است. او گفت دولت‌های غربی با فشارآوردن حقوق بشری قصد دارند اپوزیسیون درست کنند و جمهوری اسلامی را از درون نابود کنند.

دبیر کمیته حقوق بشر قوه قضائیه همچنین دموکراسی ایران را برخلاف دموکراسی سکولار لیبرال، دموکراسی عملیاتی و حقیقی دانست و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به علت نگاه معنوی به انسان، مدافع کرامت انسانی است گفت انسان در نظام سکولار به ماشین مادی تبدیل شده و کرامت خود را از دست داده است. اظهارات لاریجانی در خصوص استقلال قوه قضائیه با استناد به عدم مداخله رهبر جمهوری اسلامی ایران در کاهش مجازات مجرمین در حالی عنوان می‌شود که گرچه ممکن است رهبر جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم در تغییر میزان محکومبت مجرمین مداخله نکند، اما قوه قضائیه در تعیین مجازات‌های مجرمین طرف انصاف و عدالت را رعایت نمی‌کند. افرادی مانند سعید مرتضوی و سعید طوسی با وجود احراز جرائم سنگین در قوه قضائیه به کمترین مجازات‌ها محکوم شدند و افرادی همچون نسرین ستوده بدون آنکه موجب اسیب عمده ای به اشخاص شده باشند و صرفا به خاطر نپذیرفتن رفتارهای خلاف قانون به مجازات‌های سنگین محکوم شده‌اند.