اقدام ترامپ و نمایش اتحاد وزارت خارجه و سپاه


در پی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همراه با مرتضی سرمدی قائم مقام و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در دفتر سرلشکر محمدعلی جعفری حضور یافت.  این دیدار جزو نادر دیدارهای رسمی وزیر امور خارجه با یک فرمانده سپاه در سال‌های اخیر است و با هدف اعلام حمایت وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است. بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشدشده از این دیدار، در این دیدار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز حضور داشته‌اند.

محمدجواد ظریف پس از این دیدار اعلام کرد اقدام امریکا در تروریست دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب اتحاد و همدلی بیشتر در داخل کشور شده است.محمدجواد ظریف چندی پیش در واکنش به هماهنگی‌های صورت گرفته از ظرف سپاه قدس برای دیدار مقامات ایرانی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در اعتراض به عدم اطلاع وی از دیدار بشاراسد با مقام‌های جمهوری اسلامی و عدم حضور و اطلاع وی در این دیدارها استعفا کرده بود و علت این استعفا را بازگرداندن دستگاه دیپلماسی به جایگاه اصلی خود عنوان کرده بود. اما با عدم موافقت رئیس جمهور با استعفای ظریف به کار خود بازگشته بود. همزمان قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز با بیان این موضوع که دسگاه دیپلماسی در راس تصمیمات جهموری اسلامی در خصوص دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی است، ‌از محمدجواد ظریف دلجویی کرده بود. دولت حسن روحانی همواره نسبت به سپاه با رویکرد منفی مواجه شده است و گرچه بارها تاکید کرده است دلیل این مخالفت، مخالفت دولت با فعالیت های غیرنظامی سپاه است،‌اما مسولین دولتی چندان با رویکرد مثبتی نسبت به سپاه مواجه نشده‌اند.

در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدجواد ظریف پیش از این هم با صدور نامه‌ای به حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از وی خواسته بود که با استناد به قانون مقابله به مثل، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

این اقدام ایران بیشترهدف رجزخوانی سیاسی و بین‌المللی انجام می شود اقدام ایران در تروریستی خواندن ارتش امریکا در حالی صورت می‌گیرد که با وجود نفوذ گسترده‌ی امریکا در مراودات بین‌المللی و اقتصادی جهان، ایران بارها اعلام کرده است که اقدام امریکا در تحریم ایران نتوانسته است تاثیر چندانی بر روابط اقتصادی ایران قرار دهد. با این وصف اقدام ایران با وجود کم‌رنگ یودن نقش ایران در مراودات بین المللی و با توجه به اینکه با تحریم ایالات متحده علیه ایران در پی خروج از برجام، حتی هیچ کدام از متحدان اقتصادی و سیاسی ایران هم تن به نادیده گرفتن این تحریم‌ها ندادند وبا وجود نفوذ اقتصادی ایران در عراق، حتی عراق هم اعلام کرد در مساله تحریم‌های امریکا علیه ایران، عراق منافع ملی عراق را در اولویت قرار خواهد داد، این اقدام امریکا از نظر کارشناسان اقدامی غیرکارشناسی و غیرفنی تلقی شده است.

در عین حال بسیاری از تحلیل‌گران همواره تاکید کرده‌اند هرچقدر ایران حضور خود در اقتصاد جهانی را تقویت کند و هرچقدر وابستگی نظام جهانی به اقتصاد ایران را افزایش دهد، اقدامات بازدارنده علیه ایران تضعیف خواهد شد، موضوعی که تندروها در ایران هرگز اجازه انجام شده و عملیاتی شدن آن را نداده‌اند.

کارشناسان علت مقاومت تندروها از حضور ایران در اقتصاد جهانی و تبدیل شدن ایران به یک مهره موثر اقتصادی در سطح روابط بین‌المللی را ناشی از منافع اقتصادی و سیاسی می‌دانند که این افراد از ضعف روابط بین‌المللی ایران با جهان می‌برند.