وحانی ،انتقاد ازچالشهای محیط زیستی کشوروفقدان مسئولیت پذیری دولت

ر

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز یک‌شنبه در مراسم افتتاح خط شش متروی تهران، استفاده از مترو را یکی از اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و آن را اقدامی مهم برای محافظت از محیط زیست دانست.

وی اظهار داشت در اوایل انقلاب با اجرای پروژه‌ی متروی تهران مخالفت می‌شد و گفته می‌شد اجرای آن با استقلال و خودکفایی ایران منافات دارد و موجب وابستگی کشور می‌شود.

وی‌ همچنین با بیان این موضوع که حتی بسیاری از روشنفکران و تحصیل‌کرده‌ها هم با اجرای پروژه‌ی مترو مخالف بودند اظهار داشت یکی از دلایل مخالفت با ساخت متروی تهران، این بود که در اوایل انقلاب گفته می شد که این پروژه مربوط به شهر تهران است و بهره‌برداران آن تهرانی‌ها هستند و لدا نباید از بودجه عمومی برای آن هزینه شود.

این انتقاد، در حال حاضر هم همچنان انتقاد بسیاری از کارشناسان هم هست و بسیاری آن را در منافات با عدالت توزیعی می‌دانند و تاکید می‌کنند پروژه‌های بزرگ شهری باید از طریق بودجه همان شهر تامین شود و نمی‌توان بودجه عمومی را به مصرف بهبود شرایط زندگی مردم یکی از این شهرها و به ویژه پایتخت رساند.. بخش مهمی از بودجه عمومی در حالی برای ساخت مترو به تهران اختصاص یافته است که بسیاری از شهرها و روستاها ازحداقل امکانات توسعه‌‌ای بی‌بهره هستند و از حداقل خدمات عمومی برخوردارند.

روحانی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به سیل اخیر گفت این سیل موجب شد رودخانه‌ها به مسیر طبیعی خودشان باز گردند و تحول بزرگی در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شود. وی با بیان این موضوع که سیل باید در مسیل خودش حرکت کند گفت وقتی مسیل قطع شود، سیل هم خانه ما را خراب خواهد کرد. اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص بسته بودن مسیل‌ها و مسیر رودخانه‌ها در حالی ابراز می‌شود که با وجود تاکیدهایی که بارها کارشناسان در ضرورت آزادسازی مسیر رودخانه‌ها کرده‌اند، اما اقدامی جدی و پیشگیرانه و اصلاحی از سوی دولت برای اصلاح مسیر رودخانه‌ها صورت نگرفته است و با وجود گزارش‌های کارشناسی هیچ‌گاه در دولت برنامه خاصی هم برای این کار تدوین نشده است و در جاهایی هم که آزادسازی مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها انجام شده این اقدام یا توسط شهرداری‌ها صورت گرفته و یا به صورت موردی توسط برخی کارشناسان ادارات آب در استان‌ها انجام شده است.

سال‌هاست کارشناسان نسبت به ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، گسل ها و پل‌ها هشدار داده‌اند، اما ساخت و سازها همچنان ادامه دارد و هشدارهای کارشناسان حتی به تذکری برای محدود شدن آنها هم منجر نشده چه رسد به تخریب مسیرهایی که به صورت غیر قانونی ساخت و ساز شده‌اند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سیل اخیر در کشور طرح‌های توسعه جان هزاران نفر را نجات داد گفت سدسازی در کشور نیز مرهون آیت الله هاشمی رفسنجانی است و اگر سد کرخه و گتوند نبود الان خوزستان زیر آب رفته بود. این در حالی است خوزستان همین حالا هم زیر آب است و طرفداران محیط زیست گرچه ضرورت وجود سد را انکار نمی‌کنند اما ساخت سدهای متعدد و غیر مجاز و بدون مجوزهای زیست محیطی و اجتماعی را غیرمجاز می‌دانند. وی همچنین سیل را فرصتی برای بازگشت به حقوق طبیعت عنوان کرد و با اشاره به اینکه باید جلوی تعرض به طبیت گرفته شود گفت جنگل‌ها در هنگام وقوع سیل مانع از شکل‌گیری سیلاب می‌شوند و از جان مردم مراقبت می‌کنند.

وی با ابزار تعجب از این که چه کسی مجوز ساخت و سازهای غیرقانونی  اطراف تهران را داده است گفت در این اقدامات دیگر بحث پول نیست بلکه بحث معاوضه جان مردم با پول است. وی ابرار امیدواری کرد در سال ۹۸ شهرداری برای آزادسازی طبیعت اقدام کند و استانداران و شهرداران این اقدام را در سراسر کشور به انجام برسانند