صالحی و روایتهای ناگفته از دولت احمدی نژاد


على اكبر صالحى وزير اسبق وزارت امور خارجه و رئيس سازمان انرژى اتمى كه تصدى رياست سازمان انرژى اتمى را از نخستين دولت روحانى در سال ٩٢ تاکنون بر عهده دارددر آخرين سخنانش ناگفته هاى خويش را از دوران وزارتش در دولت احمدى نژاد را بر ملا كرد .صالحى نخست در  خصوص ارتباط پشت پرده ى تركيه و سوريه گفت :اردوغان هميشه از بشار اسد به عنوان مديرى با شخصيت سياسى و در كل يك الگو براى سوريه ياد مى كرد اما اين روابط حسنه در عرض چند ساعت به شكلى ديگر معنا پيدا كرد يعنى اگر تا غروب سوريه كشور محبوب تركيه بود طلوع روز بعد تبديل به يك دشمن درجه يك شد .صالحى سپس در ارتباط با امير قطر و نگاهش به سوريه اذعان داشت : امير قطر بر اين باور بود كه كمتر از چند هفته دولت سوريه سقوط مى كند و حتى عنوان مى كرد كه ما خيرخواهانه از شما درخواست مى كنيم كه مواضع سياسيتان را در مقابل سوريه روشن كنيد تا در دولت جديد نقشى داشته باشيد .على اكبر صالحى در ادامه ى سخنان خود از فشار تركيه كه به طور پيوسته بر ايران وارد مى شد گفت :تركيه پى در پى بر ايران فشار مى آورد تا كه جمهورى اسلامى دست از حمايتش از سوريه بردارد .در آن زمان خیلی‌ها عنوان می‌کردند ایران باید حمایت خود از سوریه را بردارد و اصطلاحا روی اسب بازنده شرط بندی نکند. اما رویکرد سیاسی ایران این بود که از حق پیروی و دفاع کند وی میگوید  آیا سوریه باطل بود که ما از آن دفاع کردیم؟ مبارزه با داعش در عراق باطل بود؟ حمایت از مردم یمن و بحرین باطل بود؟ شما یک باطل نشان دهید که جمهوری اسلامی از آن دفاع کرده باشد .
او میگوید از طرف دیگر جو عمومی کشور حتی از جبهه‌های سیاسی مختلف می‌گفتند جمهوری اسلامی با رویکرد حمایت از سوریه خبط سیاسی می‌کند و به زودی بازنده خواهد شد و اعتبار سیاسی خود را از دست می‌دهد. در آن زمان شرایط خیلی سخت بود و وقتی بین مسئولین صحبت می‌شد اکثریت آن‌ها نظرشان بر این بود که ما بازنده این جهت گیری خواهیم بود كه البته رويكرد سياسى جمهورى اسلامى اين بود كه دارد از حق پيروى مى كند او می افزاید  اکر نقش حمایتی رهبری و همت سردار سلیمانی و نیروی قدس نبود قطعا ممکن بود ما تصمیمات دیگری اتخاذ کنیم

صالحى همچنین به مسائل اقتصادى سوريه در دوران وزارت خود پرداخت و گفت :مسايل اقتصادى در آن شرايط در سوريه بسيار با اهميت بود كه ما از تجربيات خود استفاده كرديم و به سورى ها گفتيم كه اگر پولى به عنوان پس انداز در بانك هاى جهان دارند پول را پيش از بلوكه شدن خارج كنند كه در اين زمينه بانك مركزى سوريه و همچنين تشكيلات حكومتى سوريه بسيار خوب عمل کرد .

معلوم نیست اقای صالحی که چنین توصیه هایی را به بانک مرکزی سوریه کرده است چرا خود در خروج اموالشان تعلل کردند . که نزدیک به صدو پنجاه میلیارد ایران بلوکه شود .