وضعیت بحرانی در خوزستان


ورود سیلاب به شهرهای غربی در استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، و خوزستان، شرایط را کاملا بحرانی کرده است. شهرها و روستاها زیر گل و لای مدفون شده‌اند و رهاکردن عامدانه آب سدها و هدایت سیلاب به سمت مزارع و و به ویژه مزارع استان خوزستان، شرایطی بسیار ناگوار در منطقه ایجاد کرده است.  در استان‌های سیل‌زده مردم تمام زندگی، سرمایه و دار و ندارشان را از دست داده‌اند و در خوزستان شرایط امنیتی خاص وضعیت را در این منطقه بسیار بغرنج‌تر کرده است.

پیش از این بارها کارشناسان درباره وضعیت بحرانی خوزستان هشدار داده بودند. علاوه بر اینکه پیش بینی شده بود که سیلاب استان خوزستان از سیلاب استان لرستان بسیار مهیب‌تر و ویرانگر‌تر خواهد بود، شرایط امنیتی خوزستان و همچنین سطح مخالفت مردم ووجود تاسیسات نفتی و مواردی از این دست، حساسیت خوزستان را نسبت به لرستان و دیگر استان‌های سیل‌زده بالاتر برده است.

آمادگی مقام‌ها و مسئولین بحران در منطقه از دیگر استان‌ها بالاتر است اما شرایط نیز در انجا حساس تر است. از چند روز قبل که دستور تخلیه اضطراری مردم روستاها داده شده است، کارشناسان نسبت به افزایش جو امنیتی منطقه به علت مقاومت مردم در مقابل رهاسازی آب به مزارع و همچنین مقاومت آنها در مقابل تخلیه اضطراری هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند که این مقاومت و دست به اسلحه بردن مقام‌های محلی می‌تواند به بحران در استان بینجامد.

پیش از این مقام‌های محلی گفته بودند برای جلوگیری از سرریز سدهای کارون یک و سد شهید عباسپور ناگزیر از رهاسازی سد شهید عباسپور هستند. پیش بینی شده بود در صورت رهاسازی آب سد عباس پور، تصفیه‌خانه‌های اهواز زیر آب خواهد رفت و با قطع کامل آب بحران جدی در زمینه آب آشامیدنی در اهواز ایجاد خواهد شد. بنا به گزارشها در حوالی دشت آزادگان میان مردم و نیروهای امنیتی در گیری رخ داده است زیرا مردم با انداختن آب به زمینهای زراعیشان مخالفت کردند و گفتند دولت آبها را به سمت زمینهای شرکت نفت بفرستد . در این درگیریها چند نفر زخمی شده اند .