رهبر ایران و بحران سیل

در سومین روز سیل هولناک غرب کشور و نیز دو هفته پس از سیل شمال کشور در استان گلستان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در جلسه ویژه بررسی آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل و اقدامات انجام‌شده برای امداد به سیل‌زدگان، گفت مسئله پیشگیری از ویرانی‌ها و خسارت‌ها مساله مهمی است که باید از قبل پیش‌بینی و مدیریت می‌شد.وی همچنین خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف، و شور و شوق کمک‌رسانی و روحیه بسیج‌شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان را برجسته توصیف کرده و تاکید کرده است همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم، باید به‌صورت جدی پیگیری شود. آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به صدمات بلندمدت و تاثیر‌گذار روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، تاکید کرده است برنامه‌ریزی‌ها و آینده‌نگری باید به‌گونه ای باشد که صدمات و خسارات ناشی از این حوادث به کمترین میزان ممکن برسد. وی همچنین بر ادامه خدمت‌رسانی تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده تاکید کرده است.

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنانش نیز بر ضرورت لایروبی رودخانه‌ها و سدها، آزادسازی حریم رودخانه‌ها، آبخیزداری و حفظ مراتع و جنگل‌ها تاکید کرده و خاطرنشان کرده است که این حادثه باید درس عبرتی باشد تا در طرح‌های آینده از جمله سدسازی‌ها، راه‌سازی‌ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، باید همه جوانب دیده شود و آینده‌نگری‌های لازم و جامع انجام شود.

وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد صدا و سیمادر قضیه سیل اخیر، ضمن تاکید بر پیگیری جدی تصمیم‌های اتخاذ شده در حادثه سیل در استان‌های مختلف، روحیه بسیج شوندگی مردم برای خدمت را فوق العاده دانسته و تاکید کرده است باید از این روحیه استفاده شود.آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با ابراز خشنودی از همکاری خوب بین مردم و مسئولان، و همچنین ابراز خرسندی از حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه، اظهار داشت در حادثه اخیر، مردم واقعاً کمک کردند.اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص عملکرد مثبت صدا و سیما در سیل اخیر در حالی عنوان می‌شود که بنا به گفته برخی از تحلیل‌گران، با توجه به عمق فاجعه و با توجه به شدت بحرانی که در سراسر کشور رخ داده است،‌ اطلاع‌رسانی و پوشش خبری رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی اصلا کافی نبوده است و با وجود تاکید فراوان این رسانه‌ها بر دریافت اخبار از رادیو و تلویزیون و عدم توجه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اما مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی مردم همچنان تلگرام است و مردم مهم‌ترین بخش اطلاعات خود را از طریق این رسانه‌ها کسب می‌کنند.

البته بنا بر گزارش‌هایی که از مناطق وجود دارد، بخشی از اطلاع‌رسانی نیز در منطقه و به طور مستقیم و رودر رو با مردم انجام شده است و به علت شرایط خاص منطقه مسئولین بحران ناگزیر شده‌اند تا محله به محله برای متقاعدکردن مردم برای انجام اقدامات اضطراری بروند. در عین حال، با وجود تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت انجام اقدامات پیش‌گیرانه در خصوص بحران، و ایجاد آمادگی‌های لازم برای کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی در کشور، سیستم مدیریت بحران در کشور بر اساس پیشگیری و آمادگی در مقابل بحران‌ها طراحی نشده و معمولا بعد از وقوع بحران فعال می شود. مدافعان دولت از اقدامات چند روز اخیر در کشور که برای آمادگی در مقابل سیل انجام شده است، به عنوان اقدامات پیش‌گیرانه نام می‌یرند در حالی که کارشناسان تاکید دارند این اقدامات، اقدامات حین بحران هستند و جزو اقدامات پیش گیرانه بحران قرار نمی‌گیرند. اقدامات پیش‌گیرانه از نظر کارشناسان عبارت از اقدامات بلندمدتی هستند که در دراز مدت برای ایجاد آمادگی در مقابل حوادث طبیعی انجام می‌شود. در عین حال اقدامات پیش‌گیرانه مستلزم تخصیص بودجه‌های کلان در زمینه آمادگی و پیش‌گیری است و همچنین سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که در بلندمدت کمترین آسیب را ایجاد کرده باشد.