پانزده دقیقه سیل مرگباردرشیراز

تقریبا تمام ایران یا گرفتار سیل شده یا در آنها هشدار سیل و سیلاب داده شده است. بخشی از شهر شیراز به علت طغیان مسیل در دروازه قران شهر شیراز که در یکی از ورودی‌های شهر قرار دارد، دچار حادثه شد و بیش از ۲۰۰ اتومبیل در آب گرفتار شدند و ده‌ها تن کشته و مصدوم شدند.
بر اساس گزارش‌هایی که در خصوص این حادثه در شیراز منتشر شده است، و بنا به گزارش وزیر بهداشت، تا پایان روز سه شنبه بیش از ۱۹ نفر کشته شدند و بیش از ۱۲۰ نفر نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند. اما با توجه به حجم سیل در استان و جاری بودن آن در بخش‌هایی از شهر کارشناسان اعتقاد دارند میزان دقیق کشته شده‌ها در سیلاب شیراز پس از فرونشستن سیلاب مشخص خواهد شد. معمولا در سیل‌های اینچنینی که ناگهانی و سریع رخ می‌دهند، و بخشی از افراد به علت گرفتار شدن در موج سیلاب، کشته می شوند، تعداد کشته ها پس از فرونشست سیلاب و از میان گل و لای مربوط به سیل و سیلاب مشخص خواهد شد و از میان گل و لای بیرون خواهد آمد.
بر اساس آنچه که اعلام شده، گفته شده که علت جاری شدن سیل در دروازه قران شیراز طغیان رودخانه آب زنگی و ریزش آب از ارتفاعات‌نواب قائدی بوده است. بنا بر این گزارش‌ها، ریزش آبی که در ارتفاعات آن منطقه جاری بوده است به عنوان دلیل اصلی سیل و تلفات جانی معرفی شده است. اما واقعیت این است که بنا به گفته کارشناسان، دلیل اصلی کشته و مصدوم شدن مردم به علت جاری‌شدن سیل، این بوده است که مسیل که محل عبور سیل در این منطقه بوده به علت ساخت و سازهای غیرقانونی، پوشانده شده و سرریز آب رودخانه و ارتفاعات جایی برای عبور نداشته و به اجبار در میان مردم و در منطقه جاری شده و چنین فاجعه‌ای را به بار آورده است.
سال‌هاست کارشناسان و متخصصان نسبت به ساخت‌وسازهای غیرقانونی هشدار می‌دهند و نسبت به خانه‌سازی در مسیل‌ها، بسترهای رودخانه، روی گسل‌ها و ده‌ها نقطه پرخطر و حادثه‌خیز دیگر هشدار می‌دهند، اما منافع ناشی از این ساخت‌وسازها برای سازندگان و همچنین برای شهرداری‌ها به خاطر پولی که برای تخلف‌ها از مردم می‌گیرند، ساخت و سازهای غیرقانونی در مکان‌های پرخطر و حادثه خیز همچنان ادامه دارد.
تصاویر منتشر شده درباره سیل شیراز مردمی را نشان می‌دهد که ناگهان و بدون هیچ آمادگی در سیلاب گرفتار شده و قدرت و توان خارج شدن از مسیر سیلاب را ندارند وهمراه با سیل می‌روند. شهرداری پس از وقوع سیل شیراز اعلام کرده که شهر و مدیریت بحران شهری در آماده باش کامل به سر می‌برد.
قايدی سخنگوی شورای شهر شیراز نیز پس از وقوع سیلاب و گرفتار شدن مردم در آن، اعلام کرده است همه پیش‌بینی‌ها شده بود اما کل حادثه در کمتر از 15 دقیقه رخ داده است.
همه کارشناسان می‌دانند سیل و سیلاب در زمانی کمتر از ده دقیقه رخ می‌دهد و حتی ورود سیلاب به شهر یا دیگر نقاطی که در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند، ناگهانی و پرشتاب است و حتی امکان گریختن از مقابل آن وجود ندارد. آنچه در پیش‌گیری از حوادث ناشی از سیل و سیلاب اهمیت دارد، آمادگی قبل از وقوع سیلاب و همزمان با هشدارهای مربوط به سیل و سیلاب است که معمولا توسط نهادهای ذیربط اعلام می‌شود.
چندین روز است که سازمان‌های هواشناسی و کارشناسان اقلیمی از بارش‌های مهیب در مناطق آسیب دیده خبر می دهند. در تمام نقاط جهان، که برنامه‌ریزی‌های علمی و پیشرفته برای پیشگیری از تلفات ناشی از سیل دارند، با اعلام اولین گزارش‌ها در خصوص آسیب‌پذیری منطقه، آگاهی‌های لازم و هشدارهای لازم به مردم برای دورماندن از مناطق پرخطر داده می شود. اما با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان به مسئولین در خصوص پرخطر بودن شرایط جوی در روزهای اخیر در مناطق جنوب غرب کشور برنامه‌ای برای تخلیه اضطراری مردم ترتیب داده نشد. بی توجهی و کم‌تجربگی مدیران بحران در سطح استان و بی‌اطلاعی آنها از پارامترهای شهری، موجب شد تا حتی با وجود اعلام شرایط پرخطر در این مناطق توسط کارشناسان، اقدامی محدودکننده برای تردد و حضور افراد در این مکان که صدها سال است مسیل بوده، صورت نگیرد.