فاجعه سیل در استان گلستان و مدیریت ناکارآمد

وقوع سیل ناشی از سرریز سدها در استان گلستان فاجعه طبیعی بزرگی ایجاد کرده است. بسیاری از مناطق شهر گنبد و بخش‌های زیادی از روستاها در استان گلستان زیر آب رفته و بخش مهمی از کشاورزی منطقه نابود شده‌ است.
اعلام دیرهنگام وضعیت اضطراری و اقدام دیرهنگام تخلیه، موجب شده است تا ساکنان منطقه با شرایط بسیار ناگواری مواجه شوند.
در حالی که بسیاری از روستاها زیر آب رفته‌اند و زندگی بسیاری از مردم ازبین رفته، فرماندار گنبد بدون اشاره به آسیب گسترده‌ای که سیل به مردم وارد کرده، اعلام کرده است 25 درصد از شمال شهر گنبدکاووس دچار آبگرفتگی شده و از صبح روز پنج شنبه مشکل خاصی در شهر وجود ندارد. این در حالی است که تعلل وی در انجام اقدام به موقع در اطلاع‌رسانی به مردم لرای تخلیه و اعلام وضعیت اضطراری، مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است.
وی همچنین با بیان این موضوع که شهر در شرایط مناسبی است و مشکل تردد وجود ندارد، گفته است اب‌رفتگی شهر تا زمانی که سرریز سد گلستان وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.
پیش ازاین، برخی از مقام‌های محلی و کارشناسان، از احتمال شکسته شدن دو سد در نزدیکی بجنورد و سرریز آن به سمت گنبد نیز خبر داده بودند که با فروکش کردن شرایط بحرانی چنین اتفاقی نیفتاد. اما کارشناسان پیش‌یینی کرده بودند در صورت شکسته شدن سدها در نزدیکی بجنورد، فاجعه انسانی غیرقابل کنترلی به وقوع خواهد پیوست.
شاهدان و افراد حاضر در محل، تاکید دارند با وجود فروکش کردن آب در برخی از مناطق خطرات دیگری منطقه را تهدید می‌کند که مقامات محلی اقدام به موقع و مناسبی برای مدیریت آن انجام نمی‌دهند. من جمله اینکه وقوع سیل موجب شده است تعداد زیادی مارهای سمی نیز به سمت شهر بیایند و مشکلاتی را برای شهرندان ایجاد کند. مدیریت بحران یکی از مهم‌ترین کاستی‌های مدیریتی کشور است که با وقوع هربحرانی له شدت خودنمایی می‌کند.
در حالی که منازل مردم زیر آب بود و شهر و روستاها در محاصره‌ی آب، فرماندار به جای اعلام تخلیه، همچنان به مردم می‌گفت نگران نباشید، همه چیز تحت کنترل است.. و زمانی هم که آب همه جا را گرفت مردم هم به اجبار و مدیریت خودشان، نه مدیریت سریع و هوشمندانه‌ی بحران، از روستا و شهر و محاصره‌ی هولناک آب گریختند.
در حال حاضر هم بعید است که مقامات محلی برای رفع بحران‌های اجتماعی که پس از وقوع چنین حوادثی تشدید می‌شوند، اقدام مناسبی د. دستور کار داشته باشند.
سازمان مدیریت بحران و مقامات محلی باید واحد‌های انتطامی را برای کنترل و کاهش دزدی‌ها، و نیروهای امدادی را برای بهبود امدادرسانی به گروه‌های خاص افزایش دهند، که بر اساس اظهارات افراد حاضر در محل اقدام فوق برنامه‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.