اظهارات انتقادی غرویان

آیت‌الله محسن غرویان از روحانیون منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در نشست اسلام، سکولاریسم و بنیادگرایی در دانشگاه فردوسی مشهد، با انتقاد از سیاست‌های یک جانبه‌گرایی در اداره کشور، اظهار داشت مسئله اصلی کشور، اختلاف در قرائت‌ها و استنباط‌های افراد از اسلام، دموکراسی و .. است. وی افزود به علت این اختلاف در استنباط، عده‌ای با قرائت خاصی بر صندلی‌ قدرت تکیه می‌زنند و رقیب خود را دشمن، منحرف و بی‌دین می‌دانند. او افزود عده مقابل هم آنها را غاصب می‌نامند.
وی در ادامه سخنانش از جریان ضدفلسفه در حوزه و دانشگاه انتقاد کرد و با انتقاد از منع آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم گفت جریانی در کشور می‌خواهد چهره‌های فلسفی و متفکر کشور را خانه‌نشین کند و مقدسین کم‌خرد و کم‌دانش را بر سر کار بیاورد.
غرویان تاکید کرد به خاطر تحولات در دنیا باید با جهان همساز و سازگار شد و با اشاره به اینکه حاکمیت باید تکلیف خود را با تحول روشن کند، اظهار داشت برخی‌ نمی‌خواهند تحول را بپذیرند.
این استاد حوزه همچنین با انتقاد از رویکرد به اقتصاد و جامعه‌شناسی اسلامی اظهار داشت برخی تصور می‌کنند اگر تعدادی آیه و روایت را جمع‌آوری کنند، اقتصاد و جامعه‌شناسی اسلامی ایجاد کرده‌اند.
غرویان از کسانی که مخالف پیوستن به لایحه مقابله با پول‌شویی هستند نیز انتقاد کرد و گفت این افراد به دنبال منزوی کردن کشور هستند و می‌خواهند ۸۰ میلیون نفر جمعیت را وارد قفس کنند.
غرویان در بخشی از سخنانش، از رد صلاحیت خود برای نمایندگی در دوره پنجم مجلس خبرگان نیز انتقاد کرد و گفت با وجود اعلام رسمی در این خصوص که کسانی که قبلا امتحان داده‌اند لازم نیست امتحان دهند، اما او را به علت عدم شرکت در امتحان مجلس خبرگان رد صلاحیت کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، به او گفته است در روز قیامت از وی دادخواهی خواهد کرد، اظهار داشت با وجود اعلام شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت وی، او را تایید صلاحیت نکرده‌اند.
محسن غرویان جزو روحانیون منتقد جمهوری اسلامی و از روحانیون طرفدار رویکرد اعتدالی دولت روحانی و از حامیان او است. وی که پیش از این عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بوده است، به علت اتلاف دیدگاه با موسسه استعفا کرد.
اظهارات او در خصوص وجود اتاق بازجویی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که زیر نظر محمدتقی مصباح یزدی قرار دارد، انتقادات و واکنش‌های تندی را از جانب منتقدان به همراه داشت.
وی گفته بود در این مؤسسه، اتاق هایی شبیه به اتاق های بازجویی و شکنجه‌گاه ساواک وجود دارد که طلاب مخالف مؤسسه را در آن مورد تفتیش عقاید، فحاشی و الفاظ رکیک قرار می‌دهند تا توبه نامه بنویسند.