حمله جلیلی به دولت روحانی

سعید جلیلی، کاندیدای پیشین نزدیک به جبهه پایداری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر در شورایعالی امنیت ملی در مراسم روز دانشجو در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با انتقاد از کسانی که با ژست واقع بینی، شعارهای رمانتیک و موهوم می‌دهند اظهار داشت نباید به بهانه واقعیت‌بینی، از آرمان‌ها بگذریم.
جلیلی همچنین با انتقاد از کسانی که توصیه می‌کنند بهترین زمان مذاکره با امریکا را دوران ریاست جمهوری ترامپ می‌دانند، این اظهارات را خلاف آرمان‌ها دانست و گفت این افراد به نظریاتی استناد می‌کنند که واضعان این نظریات معتقد به زوال آنها هستند.
جلیلی با اشاره به نابودی قریب‌الوقوع لیبرال دموکراسی در جهان، اسرائیل را مصداق حکومت لیبرال دموکراسی در منطقه دانست و با تاکید بر ضرورت پیشگام و پیشرو بودن در مسائل منطقه‌ای و سیاسی اظهار داشت شناخت امروز به امریکا را ۷۰ سال قبل دانشجویان متوجه شده بودند.
نکته انتقادی اظهارات جلیلی در خصوص دولت اسرائیل این است که دولت اسرائیل، گرچه به ظاهر خود را لیبرال دموکراسی می‌نامد، اما نظام سیاسی حاکم بر اسرائیل در عین دمکراتیک بودن از نظر ابزار و راههای انتخاب و حدود قدرتش به علت غلبه موضوع حفظ امنیت ملی در خطاب و عملکردش بیشتر یک نظام سیاسی ایدئولوژیک شبیه نظام جمهوری اسلامی ایران است که در مقابله با فلسطینی ها با خشونت ولی در برابر شهروندان خود دمکراتیک عمل میکند حال آنکه در رژیم ایران سرکوبی حتی تا درون دایره قدرت اعمال میشود که نمونه اش حصر موسوی و کروبی و دکتر رهنورد است .
وی همچنین با اشاره به اینکه برجام توافقی نیست که بتواند منافع کشور را تامین کند، اظهار داشت امریکا موفق نخواهد شد فروش نفت ایران را به صفر برساند. وی همچنین اظهار داشت کشور زمانی در مسیر درست و انسجام ملی قرار می‌گیرد که افراد بپذیرند برجام بنای محکمی که ادعا می‌کردند نیست. او گفت مردم ایران اجازه نخواهند داد که هزینه برجام از جیب ملت ایران تامین شود.
همین که جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است، و این اظهارات را درباره سیاست خارجی ایران بیان می‌کند،‌ یعنی، اظهارات او با دیدگاه‌های رهبری در خصوص سیاست خارجی همسو است.
سعید جلیلی و گروه سیاسی نزدیک به او، از جدی‌ترین مخالفان برجام در زمان مذاکرات و پس از تصویب برجام هستند و همواره بر شکست قریب‌الوقوع برجام تاکید کرده‌اند.
موافقان سیاسی برجام در دولت بارها گفته‌اند اگر این مخالفت‌های آشکار نسبت به برجام ابراز نمی‌شد، امریکا به راحتی جرات خروج از برجام را پیدا نمی‌کرد.
همچنین تاکید جلیلی بر پیشرو بودن دانشجویانی که ۷۰ سال قبل حادثه روز دانشجو را ایجاد کردند و در اعترض به حضور نیکسون در دانشگاه تهران کشته شدند، در حالی ابراز می‌شود که این دانشجویان از افراد وابسته به جبهه ملی و حزب توده بودند که بر خلاف دانشجویان مسلمان جزو معدود گروه‌های دانشجویی بودند که با حضور امریکا در ایران، چالش جدی داشتند. مخالفت گروه‌های ملی – مذهبی و جوانان حزب با امریکا بیشتر از وجه مخالفت آنها با استکبار عنوان می‌شد که گروه‌های تندروی مذهبی مخالفت جدی و علنی نسبت به آن ابراز نمی‌کردند.
جالب اینکه این گروه‌ها، چه ملی مذهبی‌ها و چه توده‌ای جزو گروه‌هایی هستند که گروه‌های سیاسی نزدیک به سعید جلیلی با حضور آنها در حوزه سیاست جمهوری اسلامی مخالفت جدی دارند و همه آنها چه در آغاز انقلاب و چه در حال حاضر و در بین گروه‌های منتقد جمهوری اسلامی کاملا قلع و قمع شده و می‌شوند. دو تن از کشته‌شده‌های حادثه ۱۶ تیرماه عضو جبهه ملی و دیگری عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده ایران بوده‌اند.