موضع ظریف و فرماندهان سپاه در باره حمله انتحاری چابهار

وقوع حادثه تروریستی در چابهار بار دیگر نگرانی‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی را در ایران تشدید کرده است. این حادثه به کشته‌شدن دو نفر از افراد نیروی انتظامی و مجروح شدن بیش از چهل تن از افراد نیروی انتطامی، افراد عادی و کسبه محل انجامید که حال برخی از آنها وخیم است. وقوع حادثه انفجاری در ورودی مقر نیروی انتظامی منجر به مجروح شدن تعداد زیادی از افراد عادی و آسیب دیدن ساختمان‌های اطراف شده است.
عامل انجام این عملیات انتحاری که انصارالفرقان مسئولیت آن را به عهده گرفته است، توسط افراد نیروهای انتظامی کشته شده است.
به گفته رحمدل بامری سرپرست فرمانداری چابهار، شرایط شهر چابهار به حالت عادی بازگشته است. بنا به گفته مقام‌های انتظامی محلی، این حمله فاقد ارزش نظامی است.
در همین حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی تروریست‌ها و اربابان این حمله تروریستی را به سزای عملشان خواهد رساند، تاکید کرد چنین جنایاتی بی‌مجازات باقی نخواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۰ سرویس‌های امنیتی افراط‌گرایانی را که از امارات می‌آمدند، ردیابی و بازداشت کردند، گفت این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی هدف تروریست‌ها را ایجاد ناامنی در مناطق مرزی عنوان کرد و اظهار داشت این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده‌ای در بر خواهد داشت و علاوه بر تلفات میدانی، آنها رهگیری شده و گروه‌های پشتیبان‌کننده آنها نیز تنبیه خواهند شد.دیگر مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی و محلی نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی خواستار برخورد با عاملان این حمله انتحاری شده‌اند.
مولوی عبدالحمید امام جمله اهل تسنن نیز ضمن محکوم کردن حادثه چابهار، با تاکید بر اینکه ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان از سوی هر فرد یا گروهی که باشد، به نفع مردم منطقه نیست، این اقدام تروریستی را محکوم کرد. گرچه برخی از مقام‌های امنیتی در داخل، علت وقوع این حادثه تروریستی را تقابل ژئوپلیتیک با موقعیت حساس بندر چابهار عنوان کرده‌اند، اما برخی از تحلیل‌گران، تکرار حوادث تروریستی در داخل و همچنین تشدید وقوع حوادث مشابه در مناطق مرزی را ناشی از تغییر در شرایط توافق بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از گروه‌های تروریستی می‌دانند.
پیش از این هم همواره این موضوع که ایران در شاهراه استقرار گروه‌های تروریستی به ندرت مورد حملات تروریستی انتحاری قرار می‌گیرد، مورد انتقاد بوده است.
نیروهای انتظامی و امنیتی ایران، عدم وقوع حودث تروریستی و انتحاری در ایران را ناشی از حساسیت و روزآمدی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران عنوان می‌کنند، اما گاهی هم گفتگوهای بین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با گروه‌های تروریستی، در قالب تهدید این گروه‌های تروریستی مورد اشاره قرار گرفته است.
منصور حقیقت‌پور، مشاور امنیت ملی رئیس مجلس طی اظهاراتی که در پی وقوع حادثه تروریستی چابهار مطرح کرده، عنوان کرده است منطقه چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران در آینده نقش بسیار مهمی در امر انرژی و ارتباطی منطقه و آسیای میانه از طریق دریای عمان بازی خواهد کرد و لذا مورد رقابت ژئوپلیتیک قرار دارد، و ممکن است برخی واکنش‌ها به دنبال داشته باشد. وی گفته است عوامل فنی و امنیتی- اطلاعاتی ایران در این خصوص روشنگری خواهند کرد.