ایران در رسانه های جهان سه شنبه۲۴ مهر

نشریه آتلانتیک: پوئن عربستان به ایران در ماجرای جمال خاشقجی

نشریه آتلانتیک در تحلیلی پیرامون ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی می‌نویسد این پوئنی است که حکومت ریاض ناخواسته به جمهوری اسلامی در ایران داده است زیرا عموماً این حکومت ایران بوده است که همواره مورد سرزنش جامعه جهانی برای قتل و ناپدید شدن روزنامه‌نگاران در ایران قرار می‌گرفته است.

آتلانتیک می‌نویسد: «معمولاً وقتی که پرزیدنت ترامپ سخن از ‘تنبیهات سخت و تحریم در مورد یک کشور’ می‌کند انسان به‌یاد ایران می‌افتد که رژیم آن با گسترش نفوذ برای همسایگان و ایالات متحده همواره مشکل‌آفرین بوده است.

با این حال روز یکشنبه ترامپ این تهدیدات را بر علیه مهم‌ترین متحد منطقه‌ای خود یعنی عربستان سعودی به‌کار برده است و دلیل آن هم ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه بوده است.

حکومت عربستان سعودی و پرنس محمد بن سلمان شاهزاده آن تا همین دو هفته پیش نیز در انظار مردم آمریکا به‌عنوان از نزدیکترین متحدان این کشور و در مسیر اجرای اصلاحات سیاسی- اجتماعی مهمی بوده‌اند که ناگهان با موضوع خاشقجی یک بحران روابط دیپلماتیک دو کشور به‌وجود آمده است.

محمد بن سلمان به‌خاطر موضع‌گیری‌های سخت خود نسبت به ایران از موقعیت ویژه‌ای در حکومت عربستان سعودی برخوردار بوده است. او در یکی از مصاحبه‌هایش با رسانه‌های آمریکایی گفته بود آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مذهبی حکومت ایران به‌خاطر اعمال خرابکارانه خود ‘روی هیتلر را سفید کرده است’ و تمامی مصائب خاورمیانه امروز از فعالیت‌های رژیم ایران در این منطقه سرچشمه می‌گیرد.

با اینکه محمد بن سلمان یک اصلاح‌طلب و آینده‌نگر است، اما یک چهره خشن هم می‌تواند داشته باشد. او برخی مخالفان حکومت را دستگیر کرده و جنگ با حوثی‌ها در یمن را ادامه داده است. با این حال برای غرب تا جایی که رژیم ایران پشتیبانی خود را از تروریزم بین‌الملل و خرابکاری در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیکی و تهدید بر علیه موجودیت اسرائیل را ادامه می‌دهد، سیاست‌ها و چهره دیگر محمد بن سلمان واکنش انتقادی غرب و آمریکا را برنمی‌انگیزد.

از همه باور نکردنی‌تر در ماجرای خاشقجی این است که رژیم اردوغان در ترکیه که هزاران تن از مخالفان خود را دستگیر و زندانی و آزادی رسانه‌ها را در آن کشور زیر پا لگدمال کرده است، حالا تنها منبع خبری برای راست یا دروغ داستان ناپدید شدن خاشقجی شده است!»

https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/10/iran-saudi-arabia-jamal-khashoggi/572953/

تایمز اسرائیل: معامله نفتی ایران با روسیه به دور زدن تحریم‌ها می‌انجامد

روزنامه تایمز اسرائیل می‌نویسد ایران با معامله جدید نفتی خود با روسیه که ماه گذشته امضاء کرده است مجرای مهمی را برای دور زدن تحریم نفتی آمریکا برای خود فراهم ساخته است.

به گفته روزنامه تایمز اسرائیل، این معامله آثار زیانباری را که آمریکا قصد دارد بر اقتصاد نفتی ایران وارد کند خنثی می‌سازد.

تایمز اسرائیل می‌نویسد: «بر مبنای مکانیزم معامله نفتی ایران و روسیه نفت خام ایران از طریق دریای خزر به روسیه منتقل می‌شود و سپس توسط پالایشگاه‌های روسی تصفیه شده و از آنجا به تمام نقاط جهان صادر می‌گردد. روسیه در مقابل خدمات تجاری و مالی فعلا نامشخصی را به ایران ارایه می‌دهد.»

تلویزیون اسرائیلی Hadashot شب گذشته با پخش یک فیلم مستند در مورد این معامله نفتی میان ایران و اسرائیل مدعی شد هدف واقعی از امضای آن دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا بر علیه حکومت تهران است.

https://www.timesofisrael.com/putin-rouhani-deal-will-ensure-iran-avoids-us-oil-sanctions-israel-said-to-warn/

تایمز کُره: ایران تا روزی که ترامپ در قدرت است با آمریکا گفتگو نمی‌کند

روزنامه تایمز کُره در شماره امروز خود می‌نویسد درحالی که ترامپ همچنان به سیاست سرسختانه خود در مقابل ایران پافشاری می‌کند، حکومت تهران تا روزی که او در قدرت است با آمریکا وارد مذاکره و هیچ توافق جدیدی نخواهد شد.

این روزنامه می‌نویسد: «به‌نظر می‌رسد هم آمریکا و هم ایران خود را برای یک دوره طولانی تضاد و رودررویی همه‌جانبه آماده کرده‌اند.

دولت ترامپ دو هدف مهم را در سیاست خود در مورد حکومت ایران دنبال می‌کند. او می‌خواهد توافق هسته‌ای سال 2015 را بازنویسی و موارد جدیدی را داخل آن بگنجاند، و از طرف دیگر حکومت ایران را از مداخله در کشورهای خاورمیانه باز دارد.

از سوی دیگر، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران امکان هرگونه گفتگو با آمریکا را تا زمانی که ترامپ رئیس جمهوری آن است رد کرده است.

با یک‌چنین موضع‌گیری از سوی هر دو طرف، این بحران هیچ نفعی برای صلح و ثبات منطقه به‌همراه ندارد. اگر جانب انصاف را بگیریم، همه تقصیرها را هم نمی‌توان به گردن خامنه‌ای انداخت، اگرچه او هم مانند ترامپ در عالم واقعیات سیر نمی‌کند.

با این حال به‌نظر نمی‌رسد ترامپ هم هیچ قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را داشته باشد، به‌ویژه آنکه واشنگتن اکنون سرمایه‌گزاری بزرگی روی آینده سوریه کرده است که تهران از آن سهم بزرگی می‌خواهد.»

http://www.koreatimes.co.kr/www/opinion/2018/10/197_257060.html