ایران در رسانه های جهان‎ پنج شنبه 25 مرداد

وال استریت ژورنال: ایرانی‌ها می‌خواهند کشورشان را از رژیم حاکم پس بگیرند

 

روزنامه بین‌المللی وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به قلم شاهزاده رضا پهلوی می‌نویسد هدف مردم ایران در خیزش‌های جاری باز پس گرفتن کشورشان از دست رژیم حاکم بر آن است.

در این مقاله آمده است: «مردم ایران یک پیام دارند: ‘ما می‌خواهیم کشورمان را پس بگیریم’. در روزهای اخیر که یک جنبش اعتراضی گسترده دیگر بر علیه رژیم جمهوری اسلامی کشور را فرا گرفته است یک مرد جوان به نام رضا اوتادی در خیابان‌های شهر کرج به سیل همسایگان خود پیوست که فردیاهای ‘مرگ بر دیکتاتور’ و ‘ آخوند باید گم بشه’ سر داده بودند.

رضا بلافاصله توسط مأموران امنیتی رژیم شناسایی شد و در روز سوم آگوست در هنگام بازگشت به منزلش به‌دست آنها به‌قتل رسید. او تنها 26 سال داشت.

ما اطلاعات محدودی در مورد رضا داریم. می‌دانیم که او یک مغازه‌دار بود و قرار بود ازدواج کند. ما می‌دانیم که او در پیام‌های توئیتری خودش از تغییر رژیم ایران و رسیدن به آزادی و زندگی بهتر و آرامش و امنیت اقتصادی و شادی صحبت می‌کرده است.

رضا اوتادی در پیام‌های کوتاه توئیتری خود درحقیقت خواسته‌های واقعی همه ملت ایران را بیان می‌کرده است. اعتراضات و خیزش‌های اخیر در ایران فصل جدیدی در تاریخ مبارزه ملت ما بر علیه رژیم جمهوری است. این مبارزات آنطور که برخی هواداران و پوزش‌طلبان رژیم می‌گویند تنها جنبه اقتصادی ندارند و مربوط به ‘قیمت تخم‌مرغ’ نیستند.

آنها بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از این موارد هستند. جنبش اعتراضات ملی مردم ایران بر علیه همه بی‌عدالتی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که رژیم جمهوری اسلامی بر کشور ما و زندگی مردم آن وارد کرده است. مردم ما به این رژیم به‌مانند یک بیماری نگاه می‌کنند که در ایدئولوژی و ساختار آن نهفته است. جنبش مردم ایران برای از ریشه کندن و از میان بردن این بیماری و نه مرهم گذاشتن روی دردهای آن است.

هم‌میهنان من به دنبال پایان دادن به این رژیم خودکامه و فاسد و بی‌لیاقت و ضدایرانی و ضد ایران هستند. مأموریت من در این میان رهبری فردی این جنبش برای آینده ایران نیست. مأموریت من همانطور که در 39 سال گذشته هم بارها به آن اشاره کرده‌ام باقی ماندن به‌عنوان یک نقطه امید و صدای اتحاد ملتم برای تغییر است. روزی که مردم ما از چنگال این رژیم آزاد شوند و برای اولین‌بار بتوانند رهبران دلخواه خود را آزادانه تعیین کنند، آنگاه مأموریت من تکمیل و واقعیت پیدا کرده است.»

https://www.wsj.com/articles/iranians-want-our-country-back-1534373854#comments_sector

 

واشنگتن تایمز: رسانه‌ها مهمترین عامل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایران هستند

 

روزنامه واشنگتن تایمز در مقاله‌ای به قلم سهراب سبحانی کارشناس امور ایران می‌نویسد می‌توان فرض را بر این گرفت که یک راه‌حل دومی نیز برای تغییر قدرت سیاسی در ایران و انتقال آن به یک حکومت جدید وجود دارد و آن نقش رسانه‌ها در خبررسانی به مردم کشور است.

در مقاله واشنگتن تایمز آمده است: «درحالی که اوضاع اقتصادی در ایران به علت بازگرداندن تحریم‌های آمریکا به بدتر شدن خود ادامه می‌دهد و معترضان ایرانی انگشت انتقاد خود را به‌سوی رژیم حاکم گرفته‌اند، مهمترین ابزار در زرادخانه آمریکا برای تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از این رژیم به یک حکومت و ساختار جدید سیاسی، نقش رسانه‌ها هستند.

مایک پمپیو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی اخیر خود در لس آنجلس به این موضوع اشاره کرد و گفت هیات مدیره شورای اطلاع‌رسانی رادیو و تلویزیون آمریکا (بى‌بى‌جى) (BBG) به‌زودی یک کانال تلویزیونی 24 ساعته و روزانه به زبان فارسی را به‌راه خواهد انداخت.

اگرچه پرزیدنت ترامپ و تیم وزارت خارجه او به‌درستی حمایت بیدریغ خود از مردم ایران را اعلام کرده‌اند، اما اگر قرار است این تلویزیون جدید زنده کردن همان بخش نیمه جان فارسی ‘صدای آمریکا’ (VOA) باشد مثل این است که شما یک شراب گران‌قیمت را در داخل یک بطری کثیف قرار بدهید.

من از سال 2004 تا 2010 مسئول تنظیم برنامه‌های این تلویزیون فارسی‌زبان VOA بودم و محتوای برنامه‌های محبوب ما افشای دروغ‌ها و سیاست‌های مخرّب رژیم جمهوری اسلامی بر علیه منافع مردم ایران به کمک آمار و ارقام و نشان دادن واقعیات تاریخی کشور بود.

برنامه دولت بوش در آن زمان ‘ کشتن رژیم با آمار و واقعیات و اطلاعات’ بود. به‌همین جهت تعداد بینندگان ما به مرز 22 میلیون نفر در هر هفته رسید. یکی از اجزای اصلی فعالیت خبرنگاری ما نشان دادن صدماتی بود که رژیم جمهوری اسلامی به اقتصاد و غرور ایرانی‌ها وارد می‌سازد. در این راستا ما برنامه‌های مستندی تهیه می‌کردیم که تاریخ غنی و فرهنگ پویای ایرانی را در مقابل تهاجم ملاهای گرسنه و تشنه قدرت به‌نمایش بگذارد و اینکه چگونه این ملاها از مدرن شدن و پیشرفت ایران در طول تاریخ جلوگیری کرده‌اند. برنامه ما بر مبنای حمایت از حس میهن‌پرستی ایرانیان بود که علیرغم تهاجمات و دشمنی رژیم جمهوری اسلامی همچنان شعله‌ور مانده است.

ما حتی بسیاری از تابوهای رایج را هم شکستیم و در دفاع از اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران مانند بهایی‌ها در مقابل تبلیغات ملاهای متعصب ایران ایستادیم. به‌عبارت دیگر، در طول خدمت من در VOA فارسی ما پایه‌های حکومت ملاها را از طریق خدمات رسانه‌ای و بیان واقعیات در مقابل تبلیغات دروغین آنها لرزاندیم.

بی‌جهت نبوده که رژیم من و برخی از همکاران مرا ‘ نوکران رژیم صهیونیستی’ خطاب می‌کرد. از سوی دیگر، عوامل رژیم در سازمان‌هایی که خود را نماینده ایرانیان- آمریکایی می‌خوانند و برخی از لابی‌های ساده‌لوح در کنگره آمریکا به دنبال پایان دادن به محتوای ضدرژیم ایران در تلویزیون فارسی‌زبان ‘صدای آمریکا’ بودند.

و رژیم ملاها بیشترین و مهمترین متحد خود برای انجام این کار را در دولت اوباما پیدا کرد. دولت اوباما مشخصاً مسئولان VOA را ناچار ساخته بود که صدای ما را خفه کند و ما مجبور شویم از برخی مهمان‌ها در برنامه‌هایمان برای اظهارنظر در مورد امور ایران دعوت نکنیم.

در میان کادر همکاران ما هم چپ‌گرایانی بودند که اصولاً با آمریکا دشمنی داشتند. به‌عبارت دیگر، درست در زمانی که مردم ایران به گرفتن اخبار واقعی و حمایت آمریکا از مبارزاتشان نیاز داشت دولت اوباما به آنها پشت کرد. امروز نتیجه آن شده است که تلویزیون و بخش فارسی ‘صدای آمریکا’ هیچ اعتباری در میان مردم ایران ندارد.

اگر دولت ترامپ قصد حمایت خود از مبارزات مردم ایران را دارد، به‌جای بازسازی این کانال فارسی باید یک مؤسسه رسانه‌ای خصوصی را تأسیس کند که شعار آن باید ‘یک ایران آزاد و خوشبخت باشد’. خوشبختانه پرزیدنت ترامپ نشان داده است که او امیدوار است که مردم ایران به این آرمان‌ها دسترسی پیدا کنند و در مبارزه برای آنها پیروز شوند. برآورده ساختن این آرزوها می‌تواند با به‌راه انداختن یک رسانه مستقل جدید باشد که پیامش به مردم ایران این باشد: ‘ ایران را دوباره و قدرتمند بسازیم’ !»

https://www.washingtontimes.com/news/2018/aug/15/a-possible-plan-b-for-iran/

 

شورای آنلانتیک: تلاش اروپا برای خنثی کردن تحریم‌های ایران چانه‌زنی با واشنگتن است

 

اندیشکده شورای آتلانتیک در مقاله‌ای می‌نویسد تلاش کشورهای اروپایی برای خنثی کردن اثرات تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران که با استفاده از قانون بلوکه کردن این تحریم‌ها به‌پیش می‌رود، احتمالاً می‌تواند باعث اندکی وقفه در تأثیر این تحریم داشته باشد اما در نهایت هیچ چیز جز گرفتن امتیاز از آمریکا و چانه‌زنی با واشنگتن نیست.

این مقاله می‌افزاید: «اقتصاد اتحادیه اروپا شدیداً با اقتصاد آمریکا گره خورده است، بویژه آنکه آنها نمی‌توانند به نقش دلار در اقتصادهایشان به همین سادگی پایان بدهند. با این حال بازیگران اصلی دیگری مانند چین، هند، ترکیه و روسیه احتمالاً می‌توانند بر قمار فشار تحریم‌ها بر علیه ایران تأثیر بگذارند. همه این کشورها مخالفت جدّی خود را با اجرای تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

به غیر از احتمالاً هند، سایر کشورها می‌توانند کانال‌های دور زدن این تحریم‌ها برای مقابله با آمریکا را به‌راه بیاندازند. نمونه آن دولت چین است که با استفاده از تسهیلات بانک Kunlun همه تحریم‌های سالهای گذشته را زیر پا می‌گذاشت.

دولت ترامپ رسماً و علناً اعلام کرده است که قصد دارد با به صفر رساندن میزان صدور نفت ایران رژیم آن را از دسترسی به منابع مالی که خرج آتش‌افروزی و جنگ در خاورمیانه می‌کند محروم سازد و برنامه توسعه موشکی آن را متوقف کند و از ادامه دزدی‌های سران حکومت از ثروت ملتشان جلوگیری کند.

صادقانه برخورد کرده باشیم، رساندن این صادرات نفت به صفر غیرواقعی به‌نظر می‌رسد اما آمریکا می‌تواند با استفاده از قانون ‘مجوز دفاع ملی مصوّب سال 2012’ (NDAA) کشورهای خریدار نفت ایران را موظف کند که مقدار واردات نفت خود از ایران را تا اندازه‌ای کاهش دهند که پولی برای رژیم ایران برای ادامه خرابکاری‌های آن در دستش باقی نماند. درصورتی که این کشورها با این قانون توافق کنند یک ائتلاف مشخص بر علیه رژیم ایران نیز شکل خواهد گرفت».

http://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/trump-s-iran-sanctions-are-back-will-they-work