پایگاه‌های نظامی آمریکا در اروپا به حالت آماده‌باش درآمدند

دو مقام آمریکایی فاش کردند که طی تعطیلات آخر هفته، بسیاری از پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر اروپا در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. سطح حفاظت از نیروها به دومین سطح بالا افزایش یافته است. این اقدام به دلیل نگرانی‌ از احتمال حمله تروریستی علیه نیروها یا تأسیسات نظامی آمریکا، صورت گرفت.
این دو مقام گفتند پایگاه‌های نظامی، از جمله «فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا» در اشتوتگارت آلمان، یک‌شنبه ۱۰ تیر، سطح هشدار خود را به وضعیت حفاظت از نیروی «چارلی» ارتقا دادند.

سطح چارلی (FPCON CHARLIE) به این معناست اطلاعاتی در دست آمریکا است که بر أساس آن احتمال حمله تروریستی قریب‌الوقوع وجود دارد و تدابیر امنیتی ویژه‌ای اجرا می‌شود تا از نیروها و تأسیسات نظامی محافظت شود. این تدابیر شامل افزایش نظارت، بازرسی‌های بیشتر و محدودیت‌های دسترسی می‌شود.

یکی از مقامات آمریکایی مستقر در پایگاهی نظامی در اروپا، به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت که آن‌ها این سطح آمادگی را «دست‌کم در ۱۰ سال گذشته» ندیده‌اند. او اضافه کرد این سطح آمادگی یعنی ارتش «تهدید فعال و تایید‌شده» دریافت کرده است.

دن دی، سخنگوی فرماندهی اروپایی آمریکا، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد این مرکز «عوامل مختلفی که در امنیت نظامی ایالات متحده در خارج از کشور نقش دارند، را همیشه ارزیابی می‌کند.»
دن دی اضافه کرد: «به عنوان بخشی از این تلاش، اقدامات بیشتری را برای اطمینان از ایمنی اعضای خود انجام می‌دهیم.» او خاطرنشان کرد که « فرماندهی اروپایی آمریکا محیط امنیتی کارکنان خود را همیشه زیر نظر دارد تا کارکنان اطمینان حاصل کنند که در موقعیت بهتری قرار دارند و امنیت اعضا، خانواده و عزیزان آن‎ها تضمین است.»

علت تشدید این تدابیر امنیتی هنوز مشخص نیست، اما مقامات اروپایی نسبت به یک تهدید تروریستی، به‌ویژه پیش از المپیک ژوئیه پاریس و مسابقات فوتبال قهرمانی ملت‌های اروپا در آلمان هشدار داده‌اند.

دولت آلمان در کنار افسران آلمانی، ۵۸۰ افسر پلیس بین‌المللی برای کمک به امنیت بازی‌های فوتبال ملت‌های اروپا استخدام کرده است. نانسی فریزر، وزیر کشور آلمان، پیش از برگزاری رقابت‌های قهرمانی ملت‌های اروپا در آلمان گفته بود: «خود را برای هر خطر قابل تصوری از تروریسم گرفته تا جنایتکاران خشن آماده کرده‌ایم.»

فرانسه نیز برای احتمال خطر تروریستی در بازی‌های المپیک، که کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود، آماده ‌شده است.
به گفته سفارت آمریکا در فرانسه، پاریس سطح هشدار امنیت ملی را به بالاترین سطح افزایش داده و «به‌طور فعال تهدیدهای تروریستی گروه‌های سازمان‌یافته و افراد افراطی را نظارت می‌کند.»
سفارت آمریکا اضافه کرد: «ممکن است این حملات بدون هیچ هشداری مکان‌های گردشگری، رویدادهای ورزشی و فرهنگی بزرگ و اماکن عمومی محل تجمع غیرنظامیان را هدف قرار دهد.»