هشدار وزارت دفاع روسیه نسبت به «اقدامات تحریک‌آمیز» آمریکا بر فراز دریای سیاه

با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، آندری بلوسف، وزیر دفاع جدید روسیه طی دستوراتی به ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، ارائه پیشنهاداتی برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور پاسخ به پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز دریای سیاه را خواستار شد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه که جمعه، 8 تیر منتشر شد، به تشدید پروازهای پهپادهای استراتژیک آمریکا بر فراز دریای سیاه برای شناسایی و مشخص کردن اهدافی برای تسلیحات نقطه‌زن که کشورهای غربی برای حمله به روسیه در اختیار نیروهای اوکراینی قرار می‌دهند، اشاره رفته است.
در این بیانیه آمده است: «آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه به ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دستور داد تا پیشنهاداتی را برای واکنش سریع به این اقدامات تحریک‌آمیز، ارائه کند».
این بیانیه افزود که پرواز پهپادهای استراتژیک آمریکا بر فراز دریای سیاه، احتمال وقوع درگیری با پهپادهای نیروی هوایی روسیه را افزایش می‌دهد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «این امر مؤید دخالت فزاینده آمریکا و کشورهای ناتو در درگیری‌های اوکراین در کنار رژیم کی‌یف است. کشورهای ناتو مسئولیت بروز رویارویی مستقیم بین این پیمان و روسیه را بر عهده خواهند داشت».

گفتنی است که نیروهای اوکراینی در بسیاری موارد، تاسیسات نظامی روسیه در شبه جزیره الحاقی کریمه را با استفاده از موشک‌ از جمله موشک‌های ارائه شده از سوی کشورهای غربی، هدف قرار می‌دهند.

در سطح میدانی، یک پهپاد اوکراینی جمعه یک انبار سوخت را در مرکز روسیه در منطقه تامبوف هدف قرار داد که به گفته ماکسیم یگوروف، فرماندار این منطقه باعث بروز آتش‌سوزی محدودی شد ولی خسارات جانی برجای نگذاشت.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به منطقه تامبوف، از رهگیری ۲۵ پهپاد اوکراینی در شامگاه پنجشنبه خبر داد.
به گفته الکساندر بوگوموف، فرماندارمنطقه بریانسک در غرب روسیه، یک پهپاد اوکراینی سرنگون شد و سقف یک ساختمان اداری در اثر اصابت تکه‌های این پهپاد، به شکلی جزیی آسیب دید.

از سویی الکساندر بوگوماز، فرماندار استان بریانسک روسیه نیز جمعه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی، شب گذشته 6 پهپاد را در حریم هوایی این استان رهگیری و منهدم کردند که خسارات جانی بر جای نگذاشت.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش گزارش داد که سامانه پدافند هوایی، شب گذشته ۱۲ پهپاد اوکراینی را بر فراز قلمرو بریانسک، رهگیری و منهدم کرد.