محکوم به اعدام شدن یک کولبر توسط دادگاه انقلاب ارومیه

منابع حقوق بشری می‌گویند دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه یک کولبر ۳۱ ساله به نام ادریس آلی را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، حکم اعدام این کولبر اهل سردشت در استان آذربایجان غربی که پدر دو فرزند است، بر مبنای اعتراف اجباری و تحت فشار «اطلاعات سپاه پاسداران» صادر شده است.
بر اساس این گزارش، ادریس آلی نزدیک به سه ماه پیش توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در سردشت بازداشت و در نهایت به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شده است.

با وجود اعتراض این متهم به حکم اعدام و ارسال پرونده به «دیوان عالی کشور» او تاکنون از حقوق ابتدایی خود «از جمله دسترسی به داشتن وکیل محروم بوده است.»
همچنین به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این کولبر تحت «شکنجه جسمی» قرار گرفته و «قربانی پرونده‌سازی دروغین وزارت اطلاعات» شده است.

در گزارش دیگری، کولبر نیوز، اعلام کرد که در این پرونده علاوه بر ادریس آلی، ۸ کولبر دیگر از شهرهای سردشت، بوکان و سقز بازداشت شدند که ۵ نفر از آن‌ها با قید وثیقه آزاد شدند و سه متهم «همچنان در زندان هستند و حکم دقیق دو تن از آنان مشخص نیست.»

برخورد قضایی با کولبران در شرایطی است که تاکنون شمار زیادی از کولبران در مناطق مرزی ایران در پی تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی کشته و مجروح شده‌اند.
مأموران مسلح جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهه‌های گذشته با عنوان «مبارزه با قاچاق کالا» صدها کولبر و کاسبکار را هدف تیراندازی‌ قرار داده‌اند.