یوآف گالانت: اسرائیل خواهان جنگ با «حزب‌الله» نیست اما می‌توانیم لبنان را به «عصر حجر» برگردانیم

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه ششم تیر، در پایان سفر به واشینگتن اعلام کرد اسرائیل نمی‌خواهد جنگ با حزب‌الله را آغاز کند، اما توانایی وارد کردن «آسیب جدی» به لبنان را دارد.
گالانت در جریان دیدار چهار روزه‌ از ایالات متحده که چهارشنبه به پایان رسید به خبرنگاران گفت: «ما جنگ نمی خواهیم، اما برای هر سناریویی آماده می شویم. حزب‌الله به خوبی می‌داند که اگر جنگی آغاز شود، می‌توانیم خسارات عظیمی به لبنان وارد کنیم.»
گالانت همچنین گفت با مقامات ارشد آمریکایی درباره پیشنهادهای خود برای اداره غزه پس از جنگ با کمک فلسطینی‌های محلی، شرکای منطقه‌ای و ایالات متحده صحبت کرده است، اما به گفته او این یک فرآیند طولانی و پیچیده خواهد بود.

دیدار مقامات ارشد دفاعی آمریکا و اسرائیل در شرایطی صورت گرفت که تنش‌های مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، در هفته‌های اخیر بالا گرفته و به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد پیوستن جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به جنگ‌ و گسترش آن دامن زده است.

در همین حال «خبرگزاری رسمی لبنان» گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان در شهر نبطیه در جنوب لبنان، در شب چهارشنبه، پنج نفر زخمی شدند. این خبرگزاری اضافه کرد جنگنده‌های اسرائیلی «حدود ساعت ده شب امروز حمله هوایی شدیدی را به یک ساختمان دو طبقه در شهر نبطیه انجام دادند و آن را به‌صورت کامل تخریب کردند.»

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت واشینگتن با تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، به شدت در تلاش است از آغاز جبهه دوم جنگ در شمال، یعنی مرزهای اسرائیل و لبنان، جلوگیری کند. او تأکید کرد حفاظت از شهروندان آمریکایی در لبنان، اولویت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا است.