آمریکا شبکه پول‌شویی سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی را تحریم کرد

ایالات متحده روز سه شنبه ۵ تیر تحریم‌هایی را علیه نزدیک به ۵۰ نهاد و افرادی که متهم به انتقال میلیاردها دلار به نفع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند، اعمال کرد.

به گزارش وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا، این وزارت خانه در بیانیه‌ای گفت افرادی که تحریم شدند، یک «شبکه بانکی در سایه» هستند که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن استفاده می‌کنند.
وزارت دفاع و سپاه پاسداران، هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت این شبکه به وزارت دفاع جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران کمک کرد تا از سال ۲۰۲۰ میلادی به نظام مالی بین المللی دسترسی پیدا کنند و معادل میلیاردها دلار را پردازش کنند.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده در حال اقدام علیه یک نظام بانکی گسترده در سایه است که نیروهای مسلح ایران از آن برای پول‌شویی میلیاردها دلار درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای غیرقانونی استفاده می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقدام روز سه شنبه وزارت خزانه داری ایالات متحده، ده‌ها شرکت پوششی در ترکیه، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، جزایر مارشال و ایران را هدف قرار داد.

تحریم‌های اعمال شده هر گرونه دارایی این شرکت ها را در آمریکا مسدود می کند و به طور کلی، اتباع ایالات متحده را از معامله با آنها منع می کند.
در همین حال، کسانی که با آنها معاملات خاصی انجام دهند نیز خود را در خطر تحریم‌های آتی قرار می‌دهند.