عفو بین‌الملل: توماج صالحی را فوری و بی‌قید و شرط آزاد کنید

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» خواستار آزادی فوری توماج صالحی، رپر معترض ایرانی، شد.
این نهاد حقوق بشری گفته است مقامات جمهوری اسلامی باید به جای طولانی کردن روند قانونی پرونده علیه توماج صالحی، او را «فورا و بدون قید و شرط» آزاد کنند.

عفو بین‌الملل به خبری که وکیل توماج صالحی روز شنبه دوم تیر اعلام کرد اشاره کرده که گفته بود شعبه ۳۹ دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم محکومیت و اعدام توماج صالحی را به اتهام «فساد فی‌الارض» که از سوی دادگاه انقلاب صادر شده بود، لغو کرده و پرونده برای بررسی به دادگاه بدوی فرستاده شده است.
عفو بین‌الملل تأکید کرده است توماج صالحی به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حق حقوق بشر خود حتی نباید به صورت خودسرانه توسط جمهوری اسلامی بازداشت می‌شد، چه برسد به این که تحت نقض مکرر حقوق بشر قرار گیرد.

لغو «حکم اعدام» توماج صالحی، رپر معترض ایرانی در دیوان عالی جمهوری اسلامی با استقبال فعالان سیاسی و حقوق بشری همراه شد، ولی آنها نیز تأکید کردند که باید به اتحاد و ادامه فشار بین‌المللی به جمهوری اسلامی برای آزادی توماج ادامه داد.

«یه وان ری»، نماینده حزب سوسیال دموکرات آلمان که کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده دارد، در شبکه ایکس نوشت: «ممکن است حکم دیوان عالی مربوط به انتخابات هفته آینده باشد، اما رژیم جمهوری اسلامی بهتر می‌داند که اگر می‌خواهد تا حدی خود را پایبند قانون اساسی نشان دهد نمی‌تواند دوباره نظر خود را درباره حکم توماج تغییر دهد.»

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، نیز نقض حکم اعدام توماج صالحی را «تظاهر به نرمش» جمهوری اسلامی با هدف «گمراه‌ کردن جهان» خواند و از ترفند قضایی «رژیم ایران» برای «ساکت کردن دگراندیشان» انتقاد کرد.

توماج صالحی در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱، که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در اواخر شهریور همان سال آغاز شد، به‌طور جدی فعالیت داشت و از معترضان و افراد بازداشت‌شده حمایت می‌کرد.