وزیر دفاع آمریکا: برای تضمین دست‌نیافتن جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای کنار اسرائیل هستیم

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در دیدار با همتای اسرائیلی خود، حکومت ایران را «منشأ بسیاری از خشونت‌ها و بی‌ثباتی در منطقه» دانست و تأکید کرد ایالات متحده برای تضمین این که جمهوری اسلامی هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، کنار اسرائیل می‌ایستد.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل نیز در این دیدار، که روز سه‌شنبه پنجم تیر ماه در پنتاگون انجام شد، به همتای آمریکایی خود گفت، زمان مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای رو به پایان است.
او با تأکید بر این که اسرائیل و آمریکا باید برای جلوگیری از به حقیقت پیوستن این تهدید با یکدیگر همکاری کنند، خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران «بزرگترین تهدید» برای آینده جهان و آینده منطقه است.
وزیر دفاع اسرائیل افزود: «زمان تحقق تعهد سال های گذشته آمریکا در مورد جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای فرا رسیده است.»

کشورهای غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر در روز دوشنبه، با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، درباره احتمال فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» به تهران هشدار دادند.
فعال‌شدن مکانیسم ماشه، که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران پیش‌بینی شده است، باعث ازسرگیری تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران می‌شود.

دیدار مقامات ارشد دفاعی آمریکا و اسرائیل در شرایطی صورت گرفت که تنش‌های مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، در هفته‌های اخیر بالا گرفته و به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد پیوستن جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به جنگ‌ و گسترش آن دامن زده است.

وزیر دفاع ایالات متحده تأکید کرده است که اقدامات تحریک‌آمیز حزب‌الله لبنان، مردم اسرائیل و لبنان را به جنگی می‌کشاند که نمی‌خواهند و چنین جنگی، به گفته لوید آستین، «فاجعه‌ای» برای لبنان خواهد بود و به غیرنظامیان بی‌گناه اسرائیل و لبنان آسیب خواهد زد.