گزارش خبری: مشارکت پایین در انتخابات، بحران مشروعیت جمهوری اسلامی

خبرگزاری دولتی ایرنا در یک گزارش آماری ضمن انتقاد از آنچه که عدم تحرک انتخاباتی میان شهروندان‌ خواند، نسبت به میزان مشارکت پایین انتخابات آتی ریاست جمهوری هشدار داد.
بر اساس این گزارش که در روزهای اخیر بر خروجی خبرگزاری ایرنا قرار گرفته، با ارائه آمار و تحلیل رسانه‌های برخط و مکتوب فضای جامعه پیش از چهاردهمین دوره انتخابات حکومتی ریاست جمهوری را دچار رکود و رخوت دانست و آن را نشان دهنده عدم شکل‌گیری تحرک انتخاباتی در توده مردم توصیف کرد.
به نوشته این خبرگزاری دولتی رسانه‌های سنتی از منظر نحوه برساخت و نارسایی درواقعیات و رسانه‌های نوین از منظر تولید، توزیع و گسترش شایعات هر دو در جذب مخاطب که سبب افزایش مشارکت می‌شود، ناکام بوده‌اند.
انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در فضایی سرد درحالی قرار است کمتر از دو هفته دیگر انجام شود که به عقیده کارشناسان جنگ تقسیم قدرت میان طیف‌های مختلف اقتدارگرایان در حال برگزاری است.
۶ نامزد برآمده از فیلتر شدید شورای نگهبان که قرار است هشتم تیرماه سال جاری برای جایگاه نهمین رئیس جمهور ایران در معرض رای شهروندان قرار گیرند از هم اکنون به خوبی دریافته‌اند که حاکمیت با بحران شدید مشروعیت مواجه شده است.
سرکوب مردم بی‌دفاع نه تنها مشروعیت اجباری را برای اقتدارگرایان کسب نکرده بلکه سیاست خارجی ایران را متهم به برخی نابسامانی‌ها در میان کشورهای جهان کرده است.
کشتار خونین هزاران نفر از مردم پس از قتل حکومتی مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ و پس از آن تجمعات اعتراض آمیز در داخل و خارج از کشور تصویر هولناکی از حکمرانان جمهوری اسلامی را به دنیا مخابره کرد.
این در حالی بود که جمهوری اسلامی تحت سلطه علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر نشان داده که چندان برای کسب مشروعیت از طریق رضایت عموم جامعه اشتیاقی ندارد و با یک سیاست خارجی پرحاشیه و غیرشفاف در دنیای امروز با باج دهی برای خود مشروعیت می‌خرد.
از سوی دیگر اختیارات اندک رئیس جمهور و وعده‌های متغایر با سیاست کلان جمهوری اسلامی دستمایه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.
بر اساس قوانین نانوشته در ایران، رفع تحریم‌ها، برداشته شدن فیلترینگ اینترنت، حل مسائل مربوط به حجاب و زنان، حل رابطه با آمریکا و دیگر کشورها و نیز موارد قضایی، تقنینی و نظامی زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی است و رییس جمهور هیچ دخل و تصرفی در این موضوعات ندارد.
رهبر جمهوری اسلامی که قدرت نظامی را دستاویزی برای فرار از واقعیات مهم کشورداری می‌کند با بی‌توجهی به قدرت نظامی چند برابری دیگر کشورها و عدم توجه به اقتصاد و مشروعیت فراگیر داخلی به گواه تاریخ سرنوشت تکراری را در انتظار می‌کشد.