تحریم‌های هماهنگ آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه صنعت پهپادی جمهوری اسلامی

بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت پهپادهای نظامی ایران اعلام کرد. آمریکا و کانادا هم تحریم‌های جدید مرتبط با جمهوری اسلامی را وضع کردند که بخش تولید پهپادهای وزرات دفاع ایران را هدف قرار می‌دهد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هماهنگی بریتانیا و کانادا تحریم‌های خود علیه ایران را بیشتر کرده‌اند تا برنامه پهپادی ایران و استفاده از آنها توسط روسیه در جنگ اوکراین را محدود کنند.
آمریکا بیش از ده‌ها کشتی، فرد و شرکت‌ ایرانی را در ارتباط با برنامه هواپیماهای بدون سرنشین این کشور تحریم کرد. این تحریم‌ها تازه‌ترین نمونه در جواب به حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در ۱۳ آوریل و همچنین در جواب حمایت تهران از گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه است.
بیش از ۱۰ نهاد، فرد و کشتی که متهم به ایفای نقش کلیدی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند مشمول تحریم‌های واشنگتن می‌شوند.
برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا گفت: وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و همچنین اشاعه پهپادها و سایر سخت‌افزارهای نظامی خطرناک برای تروریست‌های نیابتی به بی‌ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین اعلام کرد که واشنگتن دو شرکت و یک کشتی درگیر در حمل کالاهای ایرانی را هدف قرار داده است.
ایالات متحده در اوایل ماه جاری میلادی هشدار داده بود که تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی بواسطه حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل اعمال خواهد کرد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه شش نفر را در ارتباط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: حمله خطرناک رژیم ایران به اسرائیل این خطر را به همراه داشت که به تنش‌زایی بیشتر در منطقه و مرگ هزاران غیرنظامی ختم شود.
وی افزود که امروز بریتانیا و شرکایش این پیام روشن را ارسال کردند که ما ایران را مسئول این رفتارهای بی‌ثبات‌کننده می‌دانیم.
بریتانیا همچنین اعلام کرد که ممنوعیت‌های جدیدی را برای صادرات پهپاد و قطعات موشکی به جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد تا توانایی‌های نظامی آن را محدود کند.

همزمان، وزارت خارجه کانادا گفت: بر اساس مقررات اقدامات ویژه اقتصادی مربوط به ایران، دو فرد و دو نهاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که کانادا غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، قرارگاه خاتم‌الانبیا و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.
خانم جولی با بیان اینکه رفتار جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن به شدت نگران‌کننده هستند، گفت: کانادا و متحدانش آماده هستند و از اقدام در برابر رژیم ایران که به دنبال بی‌ثبات کردن صلح و امنیت منطقه است، دریغ نخواهند کرد.
با اقدامات جدید کانادا تاکنون این کشور ۲۰۰ فرد و ۲۵۰ نهاد ایرانی را تحریم کرده است.