سفر رافائل گروسی به ایران؛ تأکید برشفافیت هسته‌ای

سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه تنش‌های نظامی اخیر با اسرائیل و در شرایطی ملتهب صورت می‌گیرد. او پس از ورود به تهران در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در امور هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.
گروسی در پی این دیدار در شبکه پیام‌رسان ایکس نوشت که “مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ١٣ اسفند ۱۴۰۲ با هدف احیای روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم”.

رسانه‌های جمهوری اسلامی هم در گزارشی از دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای نوشتند که علی باقری در این دیدار گفته فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی همواره در چارچوب تعهدات بین‌المللی، از جمله معاهده عدم اشاعه بوده است.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۲ در گزارش محرمانه‌ای به ۳۵ کشور عضو خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران در سه ماه اخیر «اندکی» کاهش یافته است، ولی مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور همچنان رو به افزایش است.
این گزارش همچنین نشان می‌داد که حکومت ایران به اندازه‌ای اورانیوم غنی شده در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر، قادر است بمب هسته‌ای تولید کند.

جمهوری اسلامی همچنان تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را انکار می‌کند و می‌گوید هدفش از غنی‌سازی با سطوح بالا برای «مقاصد غیرنظامی» است.
کشورهای غربی معتقدند هیچ «توجیه غیرنظامی معتبری» برای غنی‌سازی به چنین سطوح بالایی وجود ندارد.

در همین حال به گزارش رسانه‌های داخلی رافائل گروسی” مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با “محمد اسلامی” رئیس سازمان انرژی انرژی جمهوری اسلامی در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان دیدار و رایزنی کرد.

نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای روز گذشته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی به صورت رسمی در اصفهان آغاز به کار کرد، شهری که مقر بعضی از مهمترین تاسیسات اتمی ایران است و حمله اخیر منتسب به اسرائیل هم به اطراف آن صورت گرفت.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات جمهوری اسلامی پس از این حمله اعلام کردند که «هیچ آسیبی» به تأسیسات هسته‌ای وارد نشده است. این حمله پس از حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل صورت گرفت که در واکنش به حمله مرگبار به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق انجام شد.
محمد اسلامی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، از آژانس بین‌المللی خواست «نقش خود را به صورت مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند به گونه‌ای که همه کشورها از علوم و فنون هسته‌ای بهره‌مند شوند.»
او تعداد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی را در طول تاریخ بی‌سابقه خواند و افزود ۲۲ درصد مجموع بازرسی‌های آژانس از مراکز هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هفته گذشته پس از جلسه هیات دولت گفت که مطمئن است مذاکرات در سفر مدیرکل آژانس، «به رفع ابهامات» کمک می‌کند و ابراز امیدواری کرد که روابط تهران با آژانس تقویت شود.
به گفته آژانس، جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر دستگاه‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای را غیرفعال کرده است و مانع ورود برخی از بازرسان آژانس شده است.