اغلب کشورهای غربی مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین را تحریم کردند

پوتین ۷۱ ساله ماه مارس سال جاری میلادی به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه اعلام شد و برای پنجمین دور این پست را در اختیار گرفت. او طی ۲۵ سال گذشته، قدرت را در این کشور در دست داشته است.

سخنگوی کرملین می‌گوید همه نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای جهان برای حضور در مراسم تحلیف پوتین که روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.
میتیو میلر سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که هیچ نماینده‌ای از طرف این کشور در مراسم سوگند پوتین شرکت نمی‌کند. او گفت ما قطعاً انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه را آزاد و عادلانه نمی‌دانیم.

آلمان، کانادا و بریتانیا نیز گفته‌اند در این مراسم شرکت نخواهند کرد و سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفته است سفیر اتحادیه در مسکو به مراسم تحلیف پوتین نخواهد رفت.
سه کشور بالتیک، استونی، لیتوانی و لتونی که سفرای خود را از مسکو فراخوانده‌اند نیز هرگونه حضور در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری پوتین را رد کرده‌اند.
وزیر خارجه لیتوانی می‌گوید انزوای روسیه و خصوصاً «رهبر جنایت‌کار» آن باید ادامه یابد و اولویت مردم و دولت لیتوانی حمایت از اوکراین و مبارزه مردم آن با تهاجم روسیه است.

به رغم درخواست اوکراین از کشورهای متحدش برای بایکوت مراسم تحلیف پوتین، رویترز نوشته احتمالاً نماینده‌های مجارستان، اسلواکی و فرانسه در این مراسم حضور یابند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دیدار با همتای چینی خود گفت ما با روسیه یا مردم آن در جنگ نیستیم و هیچ تمایلی برای تغییر رژیم در مسکو نداریم.
وزارت خارجه اوکراین اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوکراین هیچ دلیل قانونی برای به رسمیت شناختن پوتین به عنوان ‌یک رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک و قانونی فدراسیون روسیه نمی‌بیند».

این مراسم یک روز پس از آن برگزار می‌شود که روسیه برنامه‌های خود را برای رزمایش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی اعلام کرد و آن‌ها را پاسخی به اقدامات «تحریک‌آمیز» کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین عنوان کرد.