ارتش اسرائیل از کنترل بر بخش جنوبی نوار غزه در مرز مصر خبر داد

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت از قول سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل کامل سمت فلسطینی گذرگاه زمینی رفح را که نوار غزه را از خاک مصر جدا می‌کند، به دست گرفت.
به گفته این مقام، ارتش اسرائیل همزمان با حمله به اهداف حماس در شهر رفح، گذرگاه را بست و از ادامه هر گونه فعالیتی در آنجا جلوگیری کرد.
ارتش اسرائیل افزود: «در حال حاضر نیروهای ویژه‌ای در حال بررسی این گذرگاه هستند و ما بر منطقه و سایر گذرگاه‌ها کنترل داریم».
این مقام نظامی اسرائیلی گفت: «ما فقط در مورد سمت غزه از گذرگاه رفح صحبت می‌کنیم».
ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد که نیروها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثریت قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند.
ارتش همچنین تاکید کرد که گذرگاه «کرم شالوم» را به دلایل امنیتی بسته است و زمانی که شرایط امنیتی اجازه دهد بازگشایی خواهد شد.
سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل افزود: «ارتش اسرائیل اعلام کرد که در این عملیات ۲۰ شبه‌نظامی حماس کشته و سه تونل در منطقه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی پیدا شده و یک خودروی بمب گذاری شده که به سمت یک تانک در حرکت بود، منهدم شد».
ارتش اسرائیل تایید کرد تیپ ۴۰۱ زرهی این کشور صبح روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت بخش غزه مربوط به گذرگاه رفح را تصرف کرده است.
در پی این خبر صبح روز سه‌شنبه ارتش اسرائیل تصاویری از تسلط تانک‌های خود بر گذرگاه رفح در مرز نوار غزه با مصر منتشر کرد و خبر داد نیروهای ویژه اکنون در حال بررسی این منطقه‌اند.
ارتش اسرائیل گفت این گذرگاه در بحبوحه یک «عملیات دقیق» علیه حماس در «مناطق محدود شرق رفح» تصرف شد.

در همین حال یک مقام اسرائیلی به نشریه «تایمز اسرائیل» گفت: عملیات جاری ارتش اسرائیل در رفح یک «عملیات محدود» است که برای «تحت فشار قرار دادن حماس» برای پذیرش توافق اجرا می‌شود.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داد که این حمله «عملیات گسترده» رفح نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها وعده انجام آن را داده است.

در واکنش به این خبر جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت که حمله اسرائیل به رفح احتمالاً جان غیرنظامیان بیشتری را خواهد گرفت و اسرائیل علیرغم هشدارهای صریح کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه این اقدام، این حمله را انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بورل به خبرنگاران گفت: «حمله به رفح با وجود تمام درخواست‌های جامعه بین‌الملل، ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از نخست‌وزیر اسرائیل نتانیاهو که خواسته بودند که حمله نکند، دوباره آغاز شده است.»
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد: «من می‌ترسم که این حمله دوباره باعث تلفات غیرنظامی زیادی شود.» او گفت: «در غزه هیچ منطقه امنی وجود ندارد.»

حمله به رفح در حالی صورت گرفت که حماس روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس در جنگ غزه را پذیرفته است. این پیشنهاد را مصر و قطر به حماس دادند.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست‌وزیر قطر دوشنبه شب اعلام کردند حماس پیشنهاد «آتش‌بس را پذیرفته است».
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش گفت جزئیات توافقی که مصر، قطر و میانجی‌گرهای دیگر پذیرش آن از سوی حماس را اعلام کرده‌اند، مورد قبول اسرائیل نبوده و این کشور پیشتر آن را رد کرده و توافقی شامل جزئیات متفاوتی را قبول کرده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل دوشنبه شب افزود یک تیم فنی را برای بررسی جزئیات پیشنهاد مورد پذیرش حماس، راهی قاهره می‌کند. رسانه‌های اسرائیل از سفر این تیم در روز سه‌شنبه به مصر خبر دادند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز سه‌شنبه گزارش داد توافقی که حماس پذیرش آن را اعلام کرده، با نسخه‌ای که مورد قبول اسرائیل بوده، تفاوت‌هایی دارد اما این تفاوت‌ها «جزئی است».

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ، نیز دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراحل عملیات ارتش در شرق رفح از قبل تصویب شده و ارتباطی با «موافقت حماس» با آتش‌بس نداشته است.

حماس این پیشنهاد را ساعاتی پس از آن پذیرفت که اسرائيل به حدود ۱۰۰هزار فلسطینی دستور داد تا از بخشی از شهر رفح در جنوب خارج شوند و به منطقه‌ای که تعیین کرده است بروند.
اسرائيل به فلسطینی‌ها هشدار داد تهاجم زمینی که مدت‌ها وعده آن را می‌داد به زودی انجام می‌شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این اعلام کرده بود که «با توافق یا بدون توافق» عملیات نظامی در شهر رفح صورت خواهد گرفت.
با آنکه حماس اعلام کرده که پیشنهاد آتش بس را پذیرفته اما اجرای توافق، منوط به موافقت اسرائیل است.
طبق اعلام دفتر بنیامین نتانیاهو، کابینه جنگ اسرائیل «به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا با اعمال فشار نظامی بر حماس به پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ کمک کند.»