رئیس‌جمهور چین به بلینکن: دو کشور باید شریک هم باشند، نه رقیب

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه برای مذاکره با مقام‌های چین در خصوص موضوعات مهمی چون روسیه، تایوان و امور تجاری وارد این کشور شد.
وزیر خارجه آمریکا روز جمعه هفتم اردیبهشت با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و شی جین‌پینگ به آنتونی بلینکن گفت که دو کشور باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب.
رئیس‌جمهور چین با اشاره به دیدار سال گذشته خود با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، گفت که برخی پیشرفت‌های مثبت اتفاق افتاده است، اما هنوز مسائلی هستند که باید حل‌وفصل شوند و فضا برای تلاش‌های بیشتر وجود دارد. او افزود: من سه اصل اساسی را پیشنهاد کردم: احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد.
به گفته آقای شی، زمین به اندازه کافی بزرگ است که بتواند توسعه مشترک و رفاه چین و ایالات متحده را فراهم کند.
رئیس‌جمهور چین با بیان این‌که کشورش از دیدن ایالات متحده مطمئن و باز، مرفه و در حال توسعه خوشحال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز بتواند دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد.
او گفت: اگر این مشکل اساسی حل شود، روابط واقعاً می‌تواند تثبیت شود، بهتر شده و رو به جلو حرکت کند.

ساعاتی پیش از دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور چین، او با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرده بود.
دو طرف در آخرین روز از دومین سفر بلینکن به پکن و دیدار برنامه‌ریزی شده او با رئیس جمهوری چین قبل از بازگشت به واشینگتن، در مورد خطرات سوء تفاهم بین دو کشور هشدار دادند.
وزیر خارجه چین در این دیدار به همتای آمریکایی خود گفت که ایالات متحده، مانع توسعه کشورش می‌شود. او در ابتدای این دیدار افزود که «کشتی غول پیکر» روابط چین و آمریکا، مستقر شده است، اما عوامل منفی در این روابط، همچنان در حال افزایش و انباشت است.
به گزارش «رویترز»، وزیر خارجه چین با تاکید بر این که «روابط دو کشور با همه انواع موانع مواجه است»،افزود: حقوق مشروع چین برای توسعه، به‌شکلی غیرمنطقی محدود شده و منافع اساسی ما با چالش‌هایی روبرو است.

بلینکن نیز در آغاز مذاکرات با وانگ یی گفت که او «بسیار صریح» خواهد بود.
بلینکن در پاسخ گفت که «دیپلماسی پویا» برای پیشبرد دستور کار تعیین شده توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او در دیدار نوامبر گذشته آنها در سانفرانسیسکو، مورد نیاز است.
وزیر خارجه آمریکا افزود: امیدوارم در موضوعاتی که روسای‌جمهور ما بر سر آن توافق کردند پیشرفت کنیم.
بلینکن گفت: دو کشور باید حتی‌الامکان در رابطه با مواردی که با هم اختلاف داریم شفاف باشند، تا از این طریق حداقل از سوء‌تفاهم و محاسبات اشتباه جلوگیری شود.
او با این بیان که «دیپلماسی مستقیم و رودررو، گریز ناپذیر است»، خاطرنشان کرد: موضع ما در مورد زمینه‌هایی که در آن اختلاف نظر داریم، شفاف‌سازی تا حد امکان است تا دست کم از بروز سوء تفاهم و محاسبات غلط جلوگیری شود.

مذاکرات این دو ابر قدرت در ماه‌های اخیر، با وجود جدی‌تر شدن اختلافات و افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال بروز درگیری این دو اقتصاد بزرگ جهان، گسترش یافته است.