ابراز نگرانی از حمله به تاسیسات اتمی ایران

مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از حمله احتمالی تلافی‌جویانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد. رافائل گروسی شامگاه دوشنبه ۲۷ فروردین به خبرنگاران در نیویورک گفت که ایران تأسیسات هسته‌ای خود را در روز یکشنبه به دلیل “ملاحظات امنیتی” تعطیل کرد. رافائل گروسی گفت این تاسیسات روز دوشنبه بازگشایی شدند، ولی گروسی می‌گوید بازرسان آژانس را تا زمانی که ببیند اوضاع کاملا آرام است از محل دور نگه می‌دارد.

به گفته او جمهوری اسلامی یک روز بعد این تأسیسات را بازگشایی کرد و بازرسان آژانس روز سه‌شنبه پس از اطمینان یافتن از شرایط و وضعیت ایمنی، کار خود را از سر می‌گیرند. مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد این وقفه یک روزه تأثیری بر کار بازرسان نگذاشته است.
گروسی در پاسخ به پرسشی در رابطه با حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:ما همیشه نگران این احتمال هستیم. او از همین رو اسرائیل را به “خویشتن‌داری حداکثری” فراخواند.

رافائل گروسی پیش‌تر گفته بود جمهوری اسلامی در حال افزایش توان هسته‌ای خود است و با وجود این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور فعال در حال بازرسی است، اما این بازرسی‌ها کافی نیست.
مدیر کل این نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل درگفت‌وگویی با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرد که گرایش جمهوری اسلامی به سمت افزایش غنی‌سازی حداکثری است، هرچند که به گفته او برنامه هسته‌ای حکومت ایران بسیار پیچیده شده و جنبه‌های مختلفی دارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور منظم تأسیسات هسته‌ای ایران نظیر سایت غنی‌سازی نطنز را بازرسی می‌کند. جمهوری اسلامی همواره مدعی شده که برنامه‌های هسته‌ای این کشور اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند اما کشورهای غربی با رد این ادعا، تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.

مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند این کشور حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و کابینه جنگ اسرائیل نیز روز دوشنبه در پایان نشست خود در مورد حمله‌ای قریب‌الوقوع به ایران تصمیم گرفت.