گفتگوی بایدن و السیسی درباره وضعیت خاورمیانه

همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده به عربستان سعودی و مطرح شدن طرح تازه برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید روز دوشنبه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور مصر و امیر قطر خبر داد.

بایدن تاکید کرد آمریکا همراه با مصر و قطر به تلاش برای تصمین اجرای کامل بندهای توافق ادامه می‌دهد و از همتای مصری خود خواست برای آزادی گروگان‌ها، که تنها مانع حصول توافق است، تلاش کند.
رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر بر اهمیت محافظت از جان غیرنظامیان و اطمینان یافتن از این که فلسطینی‌ها نه در مصر و نه در هیچ جای دیگری خارج از نوار غزه آواره نخواهند شد، تاکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.
در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.
در این گفتگوی تلفنی آقای السیسی ، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین در روز دوشنبه تلفنی با شیخ تمیم بن‌ حمد آل‌ثانی امیر قطر نیز درباره توافق آتش‌بس غزه که اکنون در دست مذاکره است، گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه هم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائيل درباره آخرین وضعیت منطقه، به‌ویژه پس از حملات هوایی مستقیم ۲۵ فروردین جمهوری اسلامی به اسرائیل، گفت‌وگو کرد.

این گفتگوها در حالی انجام شد که هیئت حماس برای بررسی جدیدترین متن توافق ارائه شده برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسیر حماس روز دوشنبه وارد پایتخت مصر شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاکره‌کنندگان حماس پس از ساعاتی قاهره را ترک کردند و قرار است دوباره با پاسخ کتبی به این متن پیشنهادی، به مصر باز گردند. آنها از دوحه پایتخت قطر به قاهره آمده بودند.

همزمان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به منطقه رفته است، از حماس خواست پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌هایی که این گروه تحت حمایت حکومت ایران در دست دارد، بپذیرد.