رکورد تورم در ۸۰ سال اخیر در دولت رئیسی شکست

روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت که رکورد تورم ثبت شده در اقتصاد ایران از سال ۱۳۲۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
هم میهن نوشت: یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.
این رکورد از سال ۱۳۲۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش از این رکورددار تورم دولت هاشمی با ۴۹/۴ درصد تورم بود. تورم بالا در سال‌های ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

آماری که به آن اشاره می‌شود برگرفته از جدول اعلامی بانک مرکزی است. همان مرجعی که دولت سیزدهم در ابتدای کار برای آنکه تورم دولت قبل را بالاتر نشان دهد به آن استناد می‌کرد. بنابراین هرچند براساس نرخ‌های اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است اما آمار بانک مرکزی این رکوردزنی را به تصویر می‌کشد.

استناد این روزنامه به جداول بانک مرکزی است که به نوشته روزنامه سال پایه‌ درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی ۱۳۹۵ است درحالی‌که سال پایه به ۱۴۰۰ تغییر پیدا کرده و بر همین اساس دولتی‌ها تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از ۵۲ درصد است.

این روزنامه تاکید می‌کند با سال پایه ۱۴۰۰ نیز بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده ۵۰ درصد خواهد بود. هم میهن می‌نویسد: اگر سال پایه را ۱۴۰۰ در نظر بگیریم بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده ۵۰ درصد خواهد بود بنابراین اصل موضوع تغییری نمی‌کند.

شعار انتخاباتی رئیسی نصف کردن تورم در گام اول و بعد تک‌رقمی کردن آن بود. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منتج به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. به‌طوری‌که از ۴۲/۸ درصد رشد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷/۵ درصد در بهمن ۱۴۰۲ افت پیدا کرد.
همزمان درآمدهای نفتی هم در دولت رئیسی بالا رفت و به ۳۵ میلیارد دلار رسید درحالی‌که درآمدهای نفتی در سال ۱۳۹۹ حدود هشت میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تاثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه ارزی به‌عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم باید این نرخ کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

روزنامه هم‌میهن نامگذاری سال‌ها توسط علی خامنه‌ای را نیز در خدمت ابراهیم رئیسی توصیف کرده و نوشته است که «در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم در شعار سال کنار رشد تولید گنجانده شد تا دولت اهتمام ویژه‌تری برای کنترل گرانی‌ها به خرج دهد.

طبق بررسی‌های ناظران از خبرهای منتشر شده در حوزه فقر و نابرابری نشان می‌دهد که با تمام این موارد نه تنها اتفاق خاصی در کاهش تورم رخ نداده است بلکه تجربه زیستی مردم در اقتصاد ایران هیچ شباهتی با ادعاهای مقامات ندارد.
در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی به وضعیت فقر در کشور پرداخته و نوشته است که کالری مصرفی بیش از نیمی از مردم ایران در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد جهانی بوده است. این گزارش همچنین نوشته که خط فقر در تهران از ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به بالای ۱‍۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
گزارش این مرکز نشان می‌دهد که طبقه متوسط در ایران در حال فروپاشی است چرا که بنابر این گزارش تورم سال‌های اخیر بیشترین تاثیر را در این طبقه داشته و خیل عظیمی از آنها را به زیر خط فقر سوق داده است.