تظاهرات بین المللی در سالگرد قتل مهسا امینی، بسیج دستگاه سرکوب و دستگیری دهها تظاهر کننده در ایران

در حالیکه در هفتاد شهر جهان ایرانیان با تظاهرات گسترده خود بار دیگر در بزرگداشت قتل مهسا امینی حمایت خود را از جنبش در حال رشد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در داخل کشور که زلزله ای در بنیانهای نظام ایجاد کرده است دست به تظاعرات گسترده زدند، حکومت در داخل اعمال حکومت نظامی کرد. واقعیت این است که در جریان تظاهرات اعتراضی پس از قتل مهسا در طول یکسال گذشته دست کم پانصد نفر کشته شدند و بیش از بیست هزار نفر زندانی شدند که زندانیان در برابر شکنجه‌های جسمی و روانی در زندان نه وکیل داشتند و نه حتی میتوانستند از حقوق اولیه برخوردار باشند. علاوه بر این برخی زنان بازداشتی در زندان‌ مورد تجاوز قرار گرفتند و اکثر محاکمه‌ها نیز بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه گرفته شده است برگزار شدند.
اما در داخل ایران حکومت در هراس از انجام تظاهرات در ایران تمام خیابانهای شهرهای بزرگ را به تسخیر انواع و اقسام نیروهای امنیتی و نظامی خود دراورده بود در برخی شهرها از جمله در برخی مناطق تهران و همدان و اراک و رشت تظاهرات پراکنده ای انجام شد و از ساختمانهای برخی مناطق تهران هم شعارهایی علیه حکومت سر داده شد . این در حالی است که ماموران امنیتی ، اقدام به بازداشت ده‌ها نفر از شهروندان در سراسر ایران کردند. مقامات حکومتی به دستگیری 270 نفر اعتراف کردند که به گفته رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی صدو سی وهفت نفر فقط در آذربایجان غربی دستگیر شده است. هر چند برخی گزارشها تعداد دستگیر شدگان را تا چهار صد نفر تخمین میزنند. در تهران خانواده دستگیر شدگان در مقابل مقرهای بازداشتی دل نگران و مضطرب تجمع کرده اند ودر جستجوی دریافت خبری از فرزندان و وابستگان خود هستند. همچنین برخی چهره های هنری و فرهنگی و سیاسی هم دستگیر شده اند در شیراز، سجاد زارع، زندانی سیاسی سابق، در زنجان، محمد معینی، وبلاگ‌نویس، در بجنورد، محمود صفدری، از اعضای سازمان معلمان ایران، جوانرود، رحیم عزیزی، دارنده مدرک دکترای آمار، در گرگان، نیما صفار، شاعر و نویسنده، ودر تهران هانیه توسلی هنرپیشه و لیلا نقدی‌‌پری، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان سینمای ایران و از طراحان صحنه سینما بازداشت شدند . این در حالیست که ازچند روز پیش از مراسم سالگرد اعتراضات ، موج بازداشت‌ اعضای خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سراسری و فعالان مدنی شدت گرفته بود.
و حتی نیروهای امنیتی امجد امینی، پدر مهسا امینی را در سالروز مرگ دخترش برای ساعاتی بازداشت و سپس آزاد کردند. در این میان عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای، از جنایات جمهوری اسلامی سخن زده و گفته است که در یک سال پسین، معترضان در ایران با سونامی شکنجه روبه‌رو بودند و یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که معترضان در این یک سال، با انواع شکنجه‌های روحی و جسمی روبه‌رو بوده‌اند.
اما در تظاهرات ایرانیان در خارج از کشور عده زیادی از افراد حضور داشتند و همبستگی خود را با جنبش مردم ایران بار دیگر اظهار داشتند ، در آلمان بیشتر شهرهای آلمان هزاران ایرانی دست به تظاهراتی زدند که در اغلب موارد با پشتیبانی نهادهای بین‌المللی و احزاب و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی آلمان همراه بود.
در فرانکفورت، همایش اصلی ایرانیان به دعوت خانم نرگس اسکندری شهردار ایرانی‌تبار این شهر انجام شد که خود پیش از مهاجرت، مدت زیادی در اوین زندانی بود و دختر خود را در همانجا به دنیا آورده است، او در سخنرانی خود گفت که همیشه خواسته های مردم ایران را دنبال خواهد کرد. در فرانسه و بریتانیا نیز لندن و پاریس وبسیاری از شهرها مردم تجمع کردند ، در امریکا در لوس انجلس گردهمایی بزرگی برگزارشد که خانم یاسمن پهلوی همسر شاهزاده رضا پهلوی نیزدر آن حضور فعال داشت.همچنین در نیویورک و واشنگتن نیزتعداد زیادی از مردم حضور داشتند . در کانادا نیز در تورنتو و مونترال و ادمنتون و ونکوور مردم حضور پر تعدادی داشتند و در مونترال وزیر خارجه کانادا برای مردم حاضز سخنرانی کرد و گفت که از جنبش مردم ایران حمایت میکند. دولتهای امریکا و بریتانیاو المان در بیانیه هایی نیز مجددا از جنبش مردم ایران حمایت کردند. جوبایدن رییس جمهور امریکا نیز شخصا در این مورد حمایت خود را ازجنبش مردم ایران اعلام کرد.
از نظر تحلیلگران هرچند سرکوب شدید و ایجاد شرایطی شبیه به اعمال حکومت نظامی بخصوص در تهران و استان کردستان مانع از آن شد که مردم بتوانندآزادانه به خیابان بیایند و تظاهرات کنند اما در همین وضعیت سرکوب نیز مردم توانستند صدای خود را به جهانیان برسانند و نشان دادند که جنبش اعتراضی هنوز پایان نیافته و جامعه بخاطر سرکوب، فساد و سومدیریت حکومت آماده است که در هر موقعیتی که برایش فراهم شود اعتراض و مخافت خود را نشان دهد به عبارتی همه جا بستر اعتراضات فراهم است وفقط به جرقه ای کوچک نیاز دارد تا شعله‌ور شود.