بحران افغانستان و چالش آمریکا و روسیه

به گزارش رویترز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه هنگام بازدید از یک پایگاه نظامی در تاجیکستان گفت آمریکا به‌گونه قوی از القاعده و داعش در افغانستان پشتیبانی می‌کند و گفته که تداوم ناآرامی در افغانستان به سود واشنگتن است. لاوروف این واکنش را به سخنان پسین سفیر آمریکا در تاجیکستان نشان داده که گفته واشنگتن از گروه‌های شورشی که برضد طالبان می‌جنگند، پشتیبانی نمی‌کند. گفت که این به سود منافع آمریکا است که برخی از فرآیندهای بی‌ثبات‌کننده دائما در در افغانستان اتفاق افتد.
وزیر خارجه روسیه این حرف را با اشاره به سخنان مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان زده است. که به تازگی گفته که واشنگتن از گروه‌های خشونت‌طلبی که با طالبان مخالفت می‌کنند حمایت نمی‌کند و نیز از تمامی طرف‌ها خواسته تا از راه گفتگو تعامل کنند.
آنچه که مسکو، که رابطه‌ای نزدیکی نیز با رژیم طالبان ایجاد کرده است، به آن باور ندارد و واشنگتن را به حمایت از داعش و القاعده متهم می‌کند. گروه‌هایی که به گفته‌ی مقام‌های آمریکایی، در افغانستان زیر حاکمیت طالبان فعالیت خود را افزوده اند.
کشورهای آسیای مرکزی همانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که با افغانستان مرز مشترک نیز دارند، از حضور شبکه‌های تروریستی نگران به نظر می‌رسند. کشورهایی که درپی همین نگرانی، اخیرا بارها مانور نظامی اجرا کرده و نیز شمار پاسگاه‌های امنیتی خود در امتداد خط مرزی با افغانستان را افزایش داده‌اند.
این در حالیست که به گزارش سی ان ان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد که در پی موافقت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور، تمامی اعضای کمیته می‌توانند اسناد محرمانۀ مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را مشاهده کنند.
کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ادامۀ این بیانیه تصریح کرد که مایکل مک‌کال نماینده‌ جمهوری‌خواه و رئیس این کمیته با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ آمریکا به توافقی دست یافته است تا همۀ ۵١ عضو کمیته‌ روابط خارجی به اطلاعات و اسناد محرمانۀ‌ وزارت خارجه درباره‌ خروج از افغانستان دسترسی داشته باشند.مایکل مک‌ کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این بیانیه‌ تأکید کرد: این یک گام بی‌سابقه و رو به جلو در تحقیقات مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان محسوب می‌شود. برای اولین بار در تاریخ کشور، وزارت امور خارجه موافقت کرده است تا اسناد را در اختیار کنگره قرار دهد.
در همین حال سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا نیز طی بیانیه‌ای تصریح کرد: ما برای حل این موضوع، به سایر اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز اجازه خواهیم داد تا اسناد را مشاهده کنند.
پیش از این وزارت خارجۀ آمریکا، تنها به مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی و گریگوری میکس نماینده دموکرات عضو این کمیته، اجازه داده بود تا نسخۀ ویرایش شدۀ این اسناد و مکاتبات محرمانه را که در آن هویت افراد محفوظ نگه داشته شده، مشاهده و بررسی کنند.
این اسناد نشان می‌دهد که سفارت آمریکا در افغانستان، یک ماه قبل از سقوط کابل در پی روی کار امدن طالبان، با ارسال پیامی از طریق این کانال به وزارت خارجۀ آمریکا هشدار داده بود که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، احتمال می‌رود که دولت کابل به طور ناگهانی سقوط کند.
مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از ماه‌ها پیش تحقیقات گسترده‌ای را در مورد چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کرده است.، نمایندگان جمهوری‌خواه و شماری از دموکرات‌ها، تأکید می‌کنند که هرگز گزارش کاملی در مورد عملیات آشفتۀ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عواقب فاجعه‌بار آن از جمله کشته شدن سیزده سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل، ارائه نشده است.