بدعت جدید درجمهوری اسلامی، احضار و بازجویی از وزیر ارتباطات بخاطر عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی

در پی وقوع اعتراضات مردمی در سال‌های اخیر که بسیاری از آنها به فضای مجازی نسبت داده شدند و در ادامه‌ی تلاش‌های قوه‌ی قضائیه برای صدور قرار مجرمیت برای محمدجواد آذری جهرمی، و مجرم دانستن وزیر ارتباطات به عنوان فردی که امکان استفاده از فضای مجازی و وقوع جرم با بهره‌گیری از فضای مجازی را برای مجرمین فراهم ساخته است، اخبار متعدد حاکی از احضار وبازجویی وزیر ارتباطات به دادسرا برای ادای توضیحات در این باره است.
وی که بنا بر برخی اخبار در سال ۸۸ جزو ماموران وزارت اطلاعات بوده است و بسیاری از دستگیرشده‌ها از حضور آذری جهرمی در صحنه‌ی دستگیری به عنوان مامور اطلاعات خبر داده‌اند، در ساختار مجرم‌ساز جمهوری اسلامی خود به عنوان مجرم به دادسرا و دادگاه فراخوانده است.
به گفته‌ی برخی ناظران،‌ اعلام جرم نسبت به آذری جهرمی که هم جوان‌ترین وزیر در سال‌های اخیر است و هم اولین وزیری است که پس از انقلاب اسلامی متولد شده است،‌ نشان‌دهندّ‌ی شکست سیاست‌های جمهوری اسلامی در ساختن افراد هم‌شکل با خود در عمل به خواسته‌های کلان نظام حاکم در خصوص اعمال محدودیت گسترده در نظام است که توسط فردی که خود بخشی از نظام کنترل بوده است، نادیده گرفته شده است.
بنا به گفته‌ی سیدجمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات پس از احضار به دادسرای دادسرای فرهنگ و رسانه، نسبت به جرم خود در خصوص نابسامانی فضای مجازی تفهیم اتهام شده است. به گفته‌ی رئیس روابط عمومی، وی پس از بازجویی، با قرار التزام آزاد و به محل کار خود باز گشته است.
گفته می‌شود که خودداری وزیر از فیلتر کردن اینستاگرام، اعلام جرم دادستان کل و معاون فضای مجازی وی، گزارش رئیس سازمان اطلاعات سپاه، گزارش هیات تحقیق دادستانی کل درباره علل نابسامانی فضای مجازی، گزارش فرمانده پلیس امنیت ناجا و اعلام جرم بیش از ۴۰۰ نفر از مردم اهواز درباره حادثه تروریستی از جمله مواردی هستند که به عنوان موارد اتهامی به وزیر ارتباطات تفهیم اتهام شده‌اند.
برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اعلام جرم دادستان کل کشور و همچنین پلیس امنیت ناجا علیه آذری جهرمی می‌تواند که اولین بار است که در جمهوری اسلامی رخ میدهد اولین نشانه‌ها و تلاش‌ها برای خارج کردن آذری جهرمی از چرخه انتخابات ریاست جمهوری هم باشد.
جوان بودن آذری جهرمی از یک سو و پرونده‌ی نسبتا قابل قبول جهرمی در وزارت ارتباطات، با وجود سابقه‌ی امنیتی وی، به گفته‌ی برخی از تحلیل‌گران می‌توانست زمیه‌ساز حضور رقابتی آذری جهرمی در انتخابات ریاست جمهوری باشد، که به گفته‌ی ناظران تلاش‌ها برای خارج کردن وی از این عرصه، می‌تواند این امید را خنثی سازد.
موضوع فیلترینگ فضای مجازی توسط دادستانی در حالی با شدت توسط بخش‌های نظارتی و حاکمیتی امنیتی نظام دنبال می‌شود که به گفته‌ی بسیاری، تمامی تلاش‌های نظام برای اعمال فیلترینگ و اعمال محدودیت از ابتدای انقلاب اسلامی نه تنها همواره شکست خورده است بلکه ناهمراهی افراد رده‌ بالای خود نظام جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است.
ضمن اینکه بسیاری فیلترینگ اینستاگرام را در عین حال اقدامی آشکار علیه معیشت بسیاری از مردم نیز می‌دانند که در شرایط نامناسب و نامساعد اقتصادی، که اینستاگرام به تنها مسیر عملیاتی برای کسب درامد این افراد و توسعه‌ی کسب و کار مجازی تبدیل شده است، با فیلترینگ تلگرام در عمل امکان کسب درامد را برای گروه گسترده‌ای از مردم که در نقاط دور از دسترس اجتماعی کسب و کار مجازی راه انداخته و از این فضا برای کسب درامد استفاده می‌کنند، متوقف می‌سازد.