بحران کرونا و اقدامات دولت

رحمانی فضلی وزیر کشور که در پی شدت یافتن میزان ابتلا به کرونا و افزایش مرگ و میرهای کرونایی در کشور توسط رئیس جمهور به سمت فرمانده عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز منصوب شده است، روز دوشنبه با بیان این موضوع که در بالاترین و پرریسک‌ترین حالت ابتلا به کرونا، تخمین زده می‌شود که تنها ۳ درصد مردم به کرونا مبتلا باشند، اظهار داشت ۹۷ درصد از مردم سالم هستند.
اظهارات عجیب وزیر کشور در خصوص ابتلای سه درصدی مردم به کرونا در حالی عنوان می‌شود که دست‌اندرکاران درمان و سلامت و در کشور و همچنین خود رئيس جمهور بارها از رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی میزان ابتلا و آلودگی را بالای ۶۰ درصد در کشور عنوان کرده و بارها بر مبتلایان بدون علامت در کشور که می‌تواند موجب آلودگی دیگر گروه‌های جمعیتی بشوند تاکید کرده‌اند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران و ناظران اگر اظهارات وزیر کشور در خصوص ابتلای حدود ۳ درصد از جمعیت کشور به کرونا، یعنی حدود ۲/۵ میلیون نفر به کرونا صحیح باشد، کنترل این تعداد که تعداد قابل توجهی از آنها تست کرونا داده و امکان ردیابی و حتی قرنطینه‌ی آنها به سهولت برای دولت فراهم است و دولت با محدود کردن ارتباطات اجتماعی این افراد و همچنین ردیابی آنها به راحتی قادر به کنترل بیماری و همچنین بیماران خواهد بود و نیازی به وضع محدودیت‌های شدید و همچنین کاهش فعالیت اصناف که خسارت بسیار زیادی را به بسیاری از مردم تحمیل کرده نخواهد داشت.
عبدالرضا رحمانی فضلی که این اظهارات را روز دوشنبه در حاشیه نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا که به طور مشترک با کمیته آموزش برگزار شد، بیان کرده است، اظهار داشت جلسات مربوط به کرونا برای تصمیم‌گیری‌های جدید در خصوص کرونا و همچنین بررسی پیشنهادهای جدید برگزار می‌شود.
وزیر کشور و فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا تاکید کرد تمام هم و غم دولت این است که از این ۳ درصد مراقبت کند. وی افزود این سه درصد هم باید از خودشان مراقبت کنند تا ۹۷ درصد بتوانند به راحتی به زندگی خودشان ادامه دهند.
وی همچنین ساده‌ترین و موثرترین راه را زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی عنوان کرد و با بیان اینکه این افراد باید تا حد امکان از شرکت در تجمعات خودداری کنند، اظهار داشت اگر این اقدامات انجام شود در اینده می توان گام‌های بهتر و موثرتری برداشت.
وی البته توضیحی در این خصوص نداد که برای مقابله با کرونا که در حال حاضر و وضعیت فعلی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است،‌چه گام‌هایی در آینده می‌توان برداشت و در شرایطی که جامعه درگیر چنین اپیدمی است،‌ چطور می‌توان انجام اقدامات موثر را به آینده موکول کرد.
اظهارات رحمانی فضلی در حالی عنوان می‌شود که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای نزدیک به یک میلیون نفر به کرونا در کشور طبق آمار رسمی خبر داده است و با توجه به مقیاس‌ها و ابزارهایی که برای برآورد تعداد احتمالی مبتلایان وجود دارد ابتلای رسمی حدود یک میلیون نفر به کرونا به معنی احتمال آلودگی بیش از ۱۰ میلیون نفر به کروناست که ممکن است هیچ علامتی از خود بروز نداده باشند که در صورتی که مسائل ایمنی را مراعات نکنند، هرکدام از این افراد این ظرفیت را دارند که بین ۲ تا سه نفر دیگر را آلوده کنند.
در عین حال سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ و میر حدود ۳۷۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در آخرین روز خبر داده است.
این در حالی است که در روزهای اخیر تعداد آمار رسمی مرگ و میر به رقمی در حدود ۵۰۰ نفر رسیده بود که در پی آن توسط دولت محدودیت‌های شدید رفت و آمدی وضع شد.
دولت با کاهش تعداد مرگ و میرها تاکید دارد که اعمال محدودیت‌ها موجب کاهش تعداد ابتلاها و تعداد مرگ و میرها شده است، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران تاکید دارند که کاهش تعداد مرگ و میر و نیز کاهش آمار ابتلا، در روزهای اخیر به معنی تاثیر محدودیت‌هایی نیست که تنها یک هفته از اعمال آنها می‌گذرد. به گفته‌ی کارشناسان با توجه به دوره‌ی ۱۵ تا ۲۰ روزه‌ی دوره‌ی نهفته‌ی بیماری، نتیجه‌ی اعمال محدودیت‌ها در حدود یک ماه دیگر در سطح عمومی مشخص خواهد شد
آنچه که در حال حاضر در خصوص کاهش آمار مبتلایان و نیز تعداد مرگ و میرها مطرح می‌شود بیش از پیش تاییدکننده‌ی این گمانه است که افزایش مرگ و میرها و نیز تعداد مبتلایان عمدتا ناشی از حضور مردم در مجالس عزاداری ماه محرم و صفر بود که با اتمام ایام عزاداری اکنون با گذشت بیش از یک ماه آثار خود را در خصوص کاهش تعداد مبتلایان نشان داده است.