روحانی وعده گشایش اقتصادی در هفته آینده و تاکید بر حل مسایل از طریق صندوق رای

حسن روحانی رییس‌جمهور روز چهارشنبه در سخنانی درهیات دولت وعده داد که اقداماتی در جهت گشایش اقتصادی انجام خواهد شد .وی همچنین تاکید کرد تا زمانی که صندوق رای مردم برقرار است کشور با مشکلی روبرو نخواهد بود .
روحانی در سخنان خود با اشاره به سالگرد فرمان صدور مشروطیت گفت ۱۱۴ سال از مشروطه گذشته و ایران پیشگام در مردم‌سالاری و تاسیس مجلس شورا و پارلمان در منطقه است و قبل از آنکه در منطقه مجلس و صندوق آرایی داشته باشد، ۱۱۴ سال قبل فرمان مشروطیت صادر شد و مجلس کار خود را آغاز کرد.وی افزود البته ملت ایران در این مدت افتان و خیزان روزهای سختی را تا پیروزی انقلاب اسلامی داشته است. با وجود آنکه حکومت مشروطه بود و قانون اساسی و مجلس شورا داشتیم، بیشتر اوقات به نام مشروطیت بود و در عمل کمتر بود.وی گفت انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطیت را تکمیل کرد، و افزود ما امروز راه انقلاب مشروطه را ادامه دادیم و مردم‌سالاری دینی را شاهد هستیم. همه بدانیم تا به صندوق انتخابات و آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی به ما صدمه نمی‌زند. وقتی حکومت منتخب مردم است، دولت و مجلس و مابقی ارکان حکومت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود، معنی ندارد از جایی دیگر و از کاخی آن سوی دنیا، برای پایان حکومت برای مردم ایران و اغتشاش تصمیم بگیرد.وی گفت اینها حرف‌های بی‌معنای کهنه و بی‌اساس است. تا انتخابات هست، ایران با این قدرت می‌ماند. البته می‌توانند ما را اذیت کنند ولی نمی‌توانند حکومت و مردم‌سالاری را از مردم بگیرند.
روحانی در حالی این سخنان را برزبان میراند که ولایت فقیه در جمهوری اسلامی قدرت و اختیارات زیادی دارد که از قدرت شاه در قانون اساسی مشروطه بیشتر است .
روحانی در حالی مدعی مردمسالاری است که مهمترین قدرت و سمت در جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه از سوی مردم انتخاب نمیشود و از سوی مجلس خبرگان انتخاب میشود که فقط علما مورد تایید شورای نگهبان در آن انتخاب میشوند و نیز زنان و دیگر افراد جامعه نمیتوانند به عضویت آن در ایند . علا.ه براین رای کل مجلس خبرگان در بسیاری موارد کمتر از رای ریاست جمهوری است که در اکثر موارد مجبور است از دستورات رهبر اطاعت کند .
روحانی همچنین در مورد انتقاداتی که از دولت در حوزه مسایل اقتصادی میشود گفت خیلی مهم است که تحریم را مدنظر داشته باشیم. بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند، می‌گویند دولت چه کار کرده است .. باید وضعیت میدان را تشخیص دهیم. این دولت در میدان جنگ در حال تلاش است یا در یک بیابان سبز مشغول استراحت است. واقعیت را ببینیم. یک وقتی آمدیم در شرایط تحریمی بسیار سخت، مسئولیت این دولت را به عهده گرفتیم. اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم این بود که گفتیم می‌خواهیم تحریم را بشکنیم. دو کاررا ما در مقابله با تحریم باید انجام دهیم .
روحانی در سخنان تبلیغاتی انتخابات سال 92 میگفت بخش کمی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است و عمده کار به مدیریت کشور باز میگردد ولی اکنون وزن عمده مشکلات را به تحریم نسبت میدهد .
وی افزود یکی اینکه باید تحریم را بشکنیم و نابود کنیم که ما توانستیم به صورت موقت تحریم را در دولت یازدهم ظرف 100 روز بشکنیم. این یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم است که ظرف 100 روز به یک توافق کوتاه مدت رسید و تحریم را برای اولین بار بعد از 10 سال شکست؛ وبعد از اینکه تحریم را شکستیم، رفتیم که تحریم بالاتر را بشکنیم؛ یعنی توافق موقت بود، دنبال توافق دائم رفتیم؛ رفتیم که تحریم را بهتر بشکنیم و تقریبا دو سال کار کردیم؛ یعنی از زمستان سال 92 وارد این دور شدیم و در زمستان 94 تقریبا از تحریم خارج شدیم؛ پس ضربه دوم را به تحریم زدیم.وی افزود دو سال دوران تنفس ما بود؛ یعنی تحریم دیگر به آن صورت نبود، گرچه آنهایی که توافق را امضا کرده بودند، صددرصد به توافق عمل نکردند و جاهایی برخلاف عهدشان عمل کردند، ولی به طور معمول تحریم، می‌توانستیم نفت‌مان را بفروشیم؛ به راحتی می‌توانستیم سایر کالاهایمان را بفروشیم؛ بانکهای ما می‌توانست فعالیت‌های بانکی خودش را داشته باشد، حتی داشتیم آماده می‌شدیم بتوانیم از کشورهای مختلف اعتبار اخذ کنیم و کشورهای بسیاری صف بسته بودند برای اینکه در ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.این هم دو سال طول کشید؛ تا رسید به افرادناشی که در کاخ سفید سرِ کار آمدند که همه فکرشان این بود که یک تحریم جدید برای ایران درست کنیم، تا نظام نباشد. آمریکایی‌ها گاهی می‌گفتند که ما می‌خواهیم نظام نباشد؛ هیچ وقت با این صراحت کاخ سفید نگفته بود که من یک تحریم شدید را آغاز کردم تا این نظام را زمین بزنم و این نظام در 22 بهمن جشن پیروزی نخواهد داشت.وی گفت در سال 97 با همین صراحت گفتند، اینها جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب را نخواهند داشت و تمام است و ما 22 بهمن به ایران برمی‌گردیم.
وی افزود به قول آن رئیس جمهور اروپایی که در مهر سال 97 گفت آقای ترامپ دیشب به من گفته شما اروپایی‌ها فقط سه ماه صبر کنید؛ دیگر جمهوری اسلامی ایرانی نیست که همانجا خندیدم و گفتم سه ماه دیگر ما هستیم و شما هم ان شاءالله هستید و بعد همدیگر را می‌بینیم که من سال بعد همان رئیس جمهور را در نیویورک دیدم و به او یادآوری کردم و او خندید، گفت یادم است او چه می‌گفت.
وی گفت دشمن می‌خواست ما الان نباشیم، دشمن می‌خواست جمهوری اسلامی ایران در 97 نباشد، مردم‌سالاری دینی نباشد، آمریکایی‌ها بر این کشور مسلط باشند؛ می خواست نظامی را در این کشور حاکم کند که باز نوکر آمریکا باشند و ما امروز قوی‌تر از دیروز هستیم.وی گفت
پس ما قوی‌تر شده ایم و ضعیف‌تر نشدیم. آمار ما نشان می‌دهد ، پتروشیمی و فولاد، آب، برق، تصفیه‌ خانه‌ها، کشاورزی و بورس ما نشان می‌دهد همه چیز نشان می‌دهد امروز ما قوی‌تر هستیم. آنها فکر می‌کردند که ما الان از بین می‌رویم اما ما از بین نمی‌رویم و ایستادیم و می‌ایستیم. وی در مقایسه گفت روز می‌بینید کشورهایی هستند که هیچ تحریمی هم علیه آنان وجود ندارند و دشمنی اینچنینی هم اصلا در کشور آنها وجود ندارد ولی می‌بینیم از لحاظ رشد اقتصادی دارای 30 درصد کاهش هستند. بعضی از کشورها دارای 12 درصد کاهش رشد اقتصادی هستند، اقتصاد جهانی به طور مجموع دچار 5 درصد کاهش رشد اقتصادی است. معتقدم اگر امسال همه با همه توان تا پایان سال برویم، شاید رشد اقتصادی کشور منفی نباشد. البته خیلی سال سختی است، شاید بتوانیم. یعنی شبیه این 5 درصد منفی، 12 درصد منفی و 30 درصد منفی که دنیا دارد، حتما این چنین نخواهد بود. در ایران شرایط بهتری داریم، علیرغم اینکه تحریم و این همه فشار داریم، علیرغم اینکه هر روز برای کشور مشکلات درست می‌کنند.
وی همچنین گفت که اگر کسی فکر بکند دولت به تنهایی می‌تواند تمام مشکلات نظام را حل کند این تصور دقیق نیست، دولت می‌تواند مشکلات را حل کند به شرطی که مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صدا و سیما در کنارش باشد. با هم می‌توانیم با دشمن بجنگیم، دشمن که برای نابودی دولت نیامده دشمن برای نابودی نظام آمده همه باید در کنار هم قرار بگیریم.
وی افزود با بحثهایی که سه قوه انجام دادیم و ان شاءالله در هفته آینده دوشنبه که ادامه آن را تصمیم گرفتیم؛ امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می شود، ان شاءالله امیدوارم آن طرح را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم
روحانی مجددا وعده های مبهمی داده است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و معلوم نیست که چه چیزی در جلسه سران سه قوه میتواند اخذ شود که تاثیر در بازار ارز ، تورم و بیکاری بر جای بگذارد