روحانی و بحث استقلال قوا در جمهوری اسلامی

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در مراسم گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت استقلال قوا، اظهار داشت استقلال قوای پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی به معنای تنازع قوا نیست. وی پارلمان و مجلس را در ایران، نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی دانست و با اشاره به انقلاب مشروطه در ۱۱۴ سال قبل،‌ اظهار داشت مجلس نخستین رکن دموکراسی در ایران است. روحانی همچنین بر کوتاه بودن عمر مجلس و دولت اشاره و بر ضرروت همکاری دولت و مجلس تاکید کرد. وی با ابراز امیدواری در خصوص همکاری خوب مجلس و دولت در یک سال باقی مانده از عمر دولت، افزود بهترین نوع همکاری آن است که لایحه خوب از سمت دولت به مجلس ارائه شود و از طرف مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود. روحانی افزود تمام فکرها باید بر منافع، امنیت، مصالح و هویت ملی متمرکز باشد و مصالح عمومی به مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح داده شود. وی تاکید کرد اساس کار مجلس بر ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و جناحی خواهد بود.
وی در ادامه‌ی اظهاراتش در مجلس ضمن علام آمادگی دولت برای آغاز همکاری دولت با مجلس برای دستیابی به اهداف موردنظر نظام و رهبری، از مجلس یازدهم خواست در دوره‌ی جدید تکیه‌گاه دولت باشد.
اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که تعداد قابل توجهی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم چه در نطق‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات، مهم‌ترین برنامه خود در مجلس یازدهم را استیضاح ریيس جمهور عنوان کرده و بر انجام آن در مجلس یازدهم تاکید کرده اند. ضمن اینکه نه تنها حسن روحانی، بلکه تمامی رئیس جمهورها در ایران همکاری مناسب بین مجلس و دولت را همراهی و همکاری مجلس در تصویب لوایحی می دانند که از طرف دولت به مجلس ارائه می شود و عمدتا توان پذیرش مخالفت مجلس را در این خصوص ندارند و با لابی‌های مختلفی که در این زمینه انجام می‌دهند، در راستای ترغیب مجلس به پذیرش تمامی خواسته‌های دولت عمل می‌کنند و همین رویکرد دولت و مجلس در تعامل با یکدیگر است که به نمایندگان مجلس عنوان وکیل آلدوله بودن به جای وکیل‌المله بودن را اطلاق کرده است.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش و در حالی که تاکنون بارها بر اقدامات و همکاری‌های مردم در تحقق مقابله با کرونا تاکید کرده بود، روز چهارشنبه در مجلس مهم‌ترین عامل موفقیت در مبارزه با کرونا را اقدامات بهداشتی دولت دانست و با اشاره به اینکه ایران در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس قرار گرفته است،‌دلیل این امر را استحکام پایه‌های درمان و بهداشت در دولت یازدهم دانست و اظهار داشت در دولت یازدهم توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر قبل از سال ۹۲ رسیده است. وی اظهار داشت در دوره‌ی شیوع بیماری هیچ دغدغه‌ای از نظر تجهیزات مراقبتی و درمانی در کشور وجود نداشت.
اظهارات حسن روحانی در این خصوص در حالی عنوان می‌شود که در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان در اوج شیوع بیماری کمبود امکانات و تجهیزات درمانی درمان بیماران و مبتلایان به کرونا را با مشکلات جدی مواجه کرده بود و به گفته‌ی بسیاری از شاهدان حتی در بیمارستان‌ها کادرهای درمانی نیز از تجهیزات کافی در مقابله با بیماری برخوردار نبودند و مرگ و میر کادر درمانی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها از حد استاندارد پیش‌بینی‌شده بسیار بالاتر بود.
در عین حال گرچه در دوره‌ی اول ریاست جمهوری حسن روحانی اقدامات خوبی در زمینه‌ی درمان و توسعه نظام سلامت در ایران اجرایی شد، اما در نهایت به علت اختلاف نظر هاشمی وزیر بهداشت و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه‌ی این اقدامات به علت قطع بودجه‌ی لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه متوقف شد و در نهایت به علت عدم تامین امکانات مالی موردنیاز استعفای وزیر بهداشت انجامید. نوبخت در توضیح دلایل استعفای هاشمی گفته بود اگر دولت تمام بودجه‌ی کشور را نیز در اتخیار وی قرار می‌داد برای وی کافی نبود.
اقدامات مربوط به توسعه‌ی امکانات درمانی در کشور گرچه در دولت یازدهم با موفقیت آغاز شد، اما در دولت دوازدهم متوقف شد و دولت حتی سطح بیمه سلامت را نیز در دولت دوازدهم کاهش داد که به انتقادات زیادی نسبت به دولت وی منجر شده است.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به برخی اقدامات بانکی از طریق مجازی دولت خود را دولت الکترونیک خواند و بودن فضای مجازی را از مهم‌ترین عملکردهای دولت خود دانست.
برخی دولت‌ها و سیاسیون در ایران با تاکید بر وجود فضای مجازی در کشور و تاکید بر اینکه وجود دولت مجازی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت است به گونه‌ای طرح موضوع می‌کنند که گویی اگر دولت روحانی نمی‌بود ایرانی‌ها فضای مجازی نیز در اختیار نداشتند.
روحانی بار دیگر با اشاره به اینکه ایران در سال ۹۵ بیشترین میزان رشد اقتصادی جهان را کسب کرده است، اظهار داشت در سال ۹۵ دولت توانسته است در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی به تحرک بسیار عظیمی دست پیدا کند.
این اظهارات نادرست از طرف حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که سال‌هاست ایران رشد اقتصادی درخشانی را تجربه نکرده است و در سال ۹۵ دولت حسن ورحانی با پذیرش برجام توانست رشد اقتصادی را که در سال‌های قبل از آن به علت اقدامات ویرانگر اقتصادی دولت احمدی نژاد مکرر به صورت منفی گزارش می‌شد، به رشد اقتصادی مثبت تبدیل کند، نه اینکه رشد چند درصدی اقصادی در ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان باشد. در واقع ایران در سال ۹۵ نرخ بالای رشد اقتصادی نسبت به سال‌های قبل خود را تجربه کرده است نه اینکه رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان باشد. آنچه به عنوان شاخص رشد اقتصادی ایران مطرح شده است، این است که نسبت رشد اقتصادی ایران نسبت به رشد منفی اقتصادی در خود ایران در سال‌های قبل از آن بالاترین میزان رشد را تجربه کرده است نه نسبت به دیگر رشدهای اقتصادی در جهان.
وی که جلسه افتتاح مجلس یازدهم را به ارائه‌ی گزارش در خصوص عملکرد دولت خود اختصاص داده بود، در ادامه ی اظهاراتش با اشاره به تحریم‌های سختی که علیه دولت اعمال شده است بر ایستادگی و بردباری دولت برای مقابله با مشکلات پیش‌امده تاکید کرد و اظهار داشت با اقدامات دولت دشمنان نتوانستند به هدف خود که فروپاشی اقتصاد ایران است دست یابند.
وی افزود دولت با وجود همه مشکلاتی که در خصوص تامین منابع با آن مواجه بود توانست کالاهای ضروری و موردنیاز مردم و همچنین حقوق دستمزد کارمندان و مستمری بگیران را به خوبی تامین کند.