شورای نگهبان و دفاع از اقداماتش در رد صلاحیت ها

در حالی که نظرسنجی‌ها و همچنین فضای سیاسی کشور حاکی از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم است، عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد باشد.وی اظهار داشت حتی اگر ۵۰ درصد هم در انتخابات اخیر شرکت کنند، موقعیت جمهوری اسلامی از نظر میزان مشارکت مردم در انتخابات تازه شبیه کشوری مانند فرانسه خواهد شد که همین حدود در انتخابات شرکت می‌کنند.
کدخدایی در خصوص ملاک‌های شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌های داوطلبان یادآور شد که شورای نگهبان تابع قانون انتخاباتی است که توسط مجلس تصویب شده است. وی گفت شورای نگهبان تمام تلاش خود را می‌کند تا قانون به درستی اجرا شود.کدخدایی تاکید کرد شورای نگهبان نسبت به احزاب سیاسی رویکرد سوگیرانه‌ای ندارد و بدون توجه به وابستگی حزبی آنها قضاوت می‌کند.
شورای نگهبان بارها این اظهارات را تکرار کرده‌ است، اما آنچه که در عمل رخ می‌دهد، بی‌طرفی و عدم سوگیری در نظارت استصوابی نیست و شورای نگهبان افراد و احزابی را که دارای کمترین زاویه‌ای با حاکمیت و شخص آیت‌الله خامنه‌ای هستند و نسبت به اقدامات نظام منتقد است،‌ به اتهام مخالفت با نظام رد می‌کند. کدخدایی همچنین شایعات در خصوص رسیدگی مجدد به صلاحیت‌ها را رد کرد و اظهار داشت با توجه به میزان بالای ثبت نام کاندیداها ممکن است بی‌عدالتی‌هایی هم رخ دهد. وی با اشاره به پایان یافتن زمان بررسی صلاحیت‌ها، شایعات در خصوص رد یا تایید صلاحیت‌ها را تکذیب کرده است .
کدخدایی در بخشی از اظهاراتش در خصوص اقدام شورای نگهبان برای رد صلاحیت برخی کاندیداها من‌جمله علی مطهری عنوان کرده شورای نگهبان دلایل عدم صلاحیت را به نمایندگان اعلام کرده است. کدخدایی گفته بود شورای نگهبان آقای علی مطهری را علی‌رغم اینکه درخواستی نداشته به شورا دعوت کرده است. وی همچنین گفته بود که در محل جلسه دوربین وجود داشته و مطهری می‌توانسته است درخواست دهد تا با رسانه صحبت کند و دلایل رد صلاحیت‌ خود را اعلام کند.
این اظهارات با واکنش علی مطهری، مواجه شده است و وی در واکنش به سخنان امروز سخنگوی شورای نگهبان گفته است اگر دلایل رد صلاحیت خود را به رسانه می‌گفت و معلوم می‌شد هیچ دلیلی وجود ندارد، صدا و سیما آن را پخش نمی‌کرد.
مطهری اظهار داشته است یکی از دلایل رد صلاحیتش اظهارات او درباره ابراهیم یزدی بوده و اینکه وی گفته است جمهوری اسلامی در اواخر عمر با او خوب رفتار نکرده است. همچنین بنا به اظهارات مطهری یکی دیگر از دلایل رد صلاحیت او در شورای نگهبان اظهارات او درباره نه دی و این بوده است که وی گفته است نهم دی اگر موجب تفرقه شود دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است. وی گفته بود که الآن هم به آن جمله معتقدم و جمله آقا چیز دیگر است و این جمله من است و با جمله ایشان تضادی ندارد.
علی مطهری در خصوص اعتراض شورای نگهبان به وی در خصوص اظهارنظر درباره حصر، گفته است که در توضیح درباره موضوع وی اظهار داشته است که درباره‌ی حصر وی نظر خود را بیان کرده است.
بنا به گفته‌ی علی مطهری در شورای نگهبان از وی خواسته شده است که در صورتی که کسی درباره رفع حصر از او سوالی بپرسد وی باید نظر خود را اعلام کند و بعد در ادامه تاکید کند که بعد از اطلاع‌یافتن از نظر رهبری متوجه اشتباه خود شده است و در حال حاضر نظر وی همان نظر رهبری است.
علی مطهری در ادامه اظهاراتش یادآور شده است که وی ابراز تاسف خود نسبت به این سخنان را به کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده و به از اینکه افرادی چون او عضور شورای نگهبان هستند و ابراز تاسف کرده است. مطهری همچنین اظهار داشته است که وی از اینکه خون آیت الله مطهری ریخته شده تا چنین اظهاراتی بیان بشود متاسف است.
این نوع دیکته کردن سخنان گرچه تلویحا و بارها توسط منتقدان جمهوری اسلامی مورد انتقاد و اشاره قرار گرفته است، اما واقعیت این است که حتی منتقدان جمهوری اسلامی هم گمان نمی‌کنند که مقام‌های جمهوری اسلامی بااین صراحت خواستار تکرار اظهارات موردنظر حامیان نظام و ولایت شده باشند.
این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای بارها اظهار می دارند که افراد در جمهوری اسلامی در ابراز عقیده خود آزاد هستند و نظرات خود را ولو در مخالفت با شخص رهبری نیز باشد، می‌توانند به صراحت اعلام کنند.
اما اینکه در شورای نگهبان افرادی به نمایندگان مجلس جملاتی را پیشنهاد دهند و اعلام کنند که آنها باید این عبارات را بدون کم و کاست اظهار بدارند، موضوعی است که حتی منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی نیز چنین تصوری از اعمال فشاربه افراد برای تغییر نظرات خود ندارند.