ممنوعیت تخصیص ارز به خودروهای وارداتی

در حاالی که مشکلات زیاد زیست محیطی خودروهای ساخت داخل مشکلات فراوان زیست محیطی ایجاد کرده و بسیاری از فعالان محیط زیستی این خودروها را ارابه‌های مرگ می‌نامند، عبدالرضا همتی رییس کل بانک مرکزی سه شنبه شب، حین توضیح درباره سیاست‌های پولی و ارزی کشور ضمن تاکید بر اقدامات بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز، اظهار داشت بانک مرکزی دیگر برای خودروهای وارداتی ارزی اختصاص نخواهد داد. این در حاالی است که بهبود آلودگی محیط زیستی که به واسطه‌ی تردد خودروهای آلوده ایجاد شده است،‌ تنها از طریق افزایش خودروهای غیرآلاینده، برقی و استاندارد امکان‌پذیر خواهد بود. همتی با بیان این موضوع که مدت‌هاست ماشین‌های وارداتی در گمرک مانده‌اند، گفت وی با تخصیص ارز برای این خودروها مخالف است. رئیس کل بانک مرکز خاطرنشان کرد دولت یک بار برای همیشه باید محکم بایستد و در دقیقه ۹۰ برای چنین وارداتی مجوز ندهد.
همتی همچنین با اشاره به اینکه تورم بیشتری برای کشور پیش‌بینی می‌شود، بر ضرورت کنترل نقدینگی و همچنین هدف‌گذاری بر سود کوتاه‌مدت بانکی به منظور اثرگذاری بر بازار پولی کشور تاکید کرد و اظهار داشت از این طریق بانک مرکزی مانند دیگر کشورها خواهد توانست نقدینگی و تورم را کنترل کند. وی با بیان این موضوع که متخصصان کشور در یک سال گذشته برای اثرگذاری بر نرخ سود و کنترل بازار آموزش دیده و آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند، تاکید کرد در این زمینه بانک مرکزی مصوبات لازم فقهی، مجلس و شورای پول را نیز دریافت کرده است. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با بیان این موضوع که بانک مرکزی اقدامات لازم برای متعادل کردن نرخ سود سپرده را انجام داده است، به کاهش سود بانکی اشاره کرد و از سیاست کاهش نرخ بانکی دفاع کرد. وی تاکید کرد بانک مرکزی اجازه نخواهد داد میزان نقدینگی در جامعه بی‌جهت افزایش یابد و رشد کند. همتی تاکید کرد بانک مرکزی در این زمینه به شدت مقاومت می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار از اقدامات بانک مرکزی که موجب کاهش نرخ برابری ارز از ۱۹ هزارتومان به قیمت فعلی شده است، قدردانی کرد و اظهار داشت بانک مرکزی توانسته است با اقدامات کارشناسی توطئه‌های دشمنان را در این خصوص خنثی کند. وی افزود بانک مرکزی توانسته بازار را به ثبات برساند.همتی همچنین با اشاره به اهمیت ثبات نرخ ارز، بر اهمیت تثبیت نرخ ارز برای تولید تاکید کرد و یادآور شد ثبات نرخ ارز از نرخ ارز مهم‌تر است. وی افزود وظیفه بانک مرکزی پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیرهای کلان اقتصاد است.
کارشناسان محیط زیستی بارها بر ضرورت واردات خودروهای استاندارد در کشور تاکید کرده و رقابتی شدن بازار خودرو را یکی از راه‌های ضروری برای بهبود کیفیت خودروهای داخی عنوان کرده‌اند.
واردات خودروهای برقی و همچنین خودروهای استاندارد که مشکلات محیط زیستی خودروهای چینی و خودروهای تولید داخل را نداشته باشند، از جمله راهکارهایی است که سال‌ها توسط کارشناسان محیط زیستی به عنوان یکی از راه‌های تاثیرگذار برای کاهش آلودگی رو به گسترش محیط زیستی عنوان می‌شود. با این وصف، سیاست‌های مدیریت بر خودرو در کشور همواره در راستای حمایت از خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل که بازار بدون رقابت خودروی داخلی را در اختیار دارند، عمل می‌کند و تاکنون با راه‌های مختلف، چه محدودیت واردات یا وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات، از تغییر بازار خودرو به نحوی که منافع بلامنازع خودروسازهای بی‌کیفیت داخلی را به مخاطره بیندازد، همواره جلوگیری کرده است.