باقری و روابط امنیتی ایران، سوریه و عراق

سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در یک گفتگوی تلویزیونی از توافق سه جانبه میان ایران و عراق و سوریه در دمشق برای مقابله با تروریسم به منظور برقراری امنیت در مرزهای مشترک سخن گفت .وی افزود: همچنین این سه کشور بر نزدیکی و هماهنگی بیشتر در مساله کمک به یکدیگر در انجام مسئولیت مبارزه با تروریسم توافق کردند.باقری همچنین بر لزوم خروج نیرو‌هایی که بدون اجازه دولت سوریه در این کشور حضور دارند، تاکید کرد و گفت این مسئله در اجلاس سه جانبه ایران، سوریه و عراق مورد تاکید قرار خواهد گرفت. همانگونه که ایران به دعوت رسمی دولت سوریه آمده، حضور نیرو‌های سایر کشور‌ها نیز باید با هماهنگی و مجوز دولت سوریه باشد.
وی همچنین با اشاره به حضور نیرو‌های خارجی در منطقه ادلب و منطقه شرق فرات خواستار خروج این نیرو‌ها از آن مناطق شد .لازم به یاد اوری است که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه روز دوشنبه میزبان هیات نظامی ایران و عراق در دمشق بوده است.اسد در این دیدار که در باقری و رئیس ستاد مشترک ارتش عراق حضور داشت، گفت: روابطی که سوریه را به ایران و عراق پیوند داده است، یک رابطه قوی است که در دوره جنگ با تروریسم تقویت شده است.وی تاکید کرد که نیروهای مسلح سوریه، ایران و عراق در دوران جنگ و مقابله با تروریسم ایثار و فداکاری از خود نشان دادند.
ایران در حالی که درحوزه امنیتی در عراق و سوریه هزینه سنگینی کرده است با عدم پیش گرفتن سیاست تنش زدایی با دیگر همسایگانش به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ،عملا بار هزینه برخوردها در عراق و سوریه ودیگر نقاط را افزایش میدهد . مجبور میشود بجای هزینه های مربوط به توسعه اقتصادی هزینه های دفاعیش را دایما افزایش دهد .